جستجوی پیشرفته محصولات

قیمت

0 تومان - 13,050,000 تومان

نوع صنایع دستی

دارای تخفیف

موجود در انبار

کیفیت ساخت

جدیدترین مطالب وبلاگ

بازدید از وبلاگ

در صورتی که سوال یا راهنمایی در رابطه با محصول و خدمات پس از فروش آن دارید، با ما در تماس باشید:
درخواست پشتیبانی
compress فهرست محتوا:

    رنگ‌های موجود در طبیعت دنیای خاص خود را دارند و هر کدام از آن‌ها تأثیر مختلفی بر روحیه افراد می‌گذارند. ما قصد داریم در مطالب جداگانه تأثیر رنگ‌های مختلف و روانشناسی هر رنگ را مورد بررسی قرار دهیم که در ادامه قرار است اطلاعات جذابی را درباره رنگ زرد و روانشناسی رنگ زرد به شما بگوییم.

    رنگ زرد به چه معناست؟

    زرد یک رنگ اصلی است و بین نارنجی و سبز روی چرخه رنگ قرار می‌گیرد. این که این رنگ با خورشید مرتبط است، نشان دهنده خوش بینی، شادی، روشنگری است اما همچنین برای دوگانگی، بزدلی و خیانت نیز این رنگ در نظر گرفته می‌شود.

    رنگ زرد می‌تواند روشن و شدید باشد، شاید به همین دلیل است که اغلب می‌تواند چنین احساسات قوی را القا کند. زرد می‌تواند به سرعت توجه را جلب کند، اما در صورت استفاده بیش از حد می‌تواند، خسته‌کننده باشد. رنگ زرد می‌تواند گرم و روشن به نظر برسد، اما همچنین می‌تواند منجر به خستگی بینایی شود.

    بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ سبز به مطلب روانشناسی رنگ سبز مراجعه کنید. 

    تاریخچه رنگ زرد

    تاریخچه رنگ زرد

    زرد یکی از اولین رنگ‌هایی بود که در هنر استفاده شده است زیرا رنگدانه زرد در دسترس بوده است. مصریان باستان خدایان خود را با رنگ زرد، رنگ می کردند تا شبیه طلا شود.

     از قرن چهاردهم به بعد، زرد به رنگ حسادت و خیانت تبدیل شده است، رنگی که نمی‌توان به آن اعتماد کرد. زمانی که رنگ خورشید و طلایی بود، زرد به یکی از کم محبوب‌ترین سایه‌ها تبدیل شد. در مقایسه با رنگ‌های دیگر، زرد اغلب نمادی از ویژگی های شخصیتی منفی است.

    زرد یکی از ترندهای اصلی رنگ در سال 2017 بوده است. در حالی که محبوبیت رنگ زرد در زمان‌های اخیر تا حدودی احیا شده است، خود رنگ چیز جدیدی نیست. در کنار رنگ قرمز، زرد یکی از قدیمی‌ترین رنگ‌های تاریخ هنر است.

    رنگ زرد در برخی از قدیمی‌ترین نقاشی‌های مربوط به مصر باستان و روم باستان وجود دارد  حتی می‌توان آن را تا دوران ماقبل تاریخ که در نقاشی‌های غار نشان داده شده بود، یافت.

    خورشید زرد توسط مذاهب بی‌شماری پرستش شده است و خدایان خورشید متعددی، رنگ زرد به تن دارند. رنگ زرد به دلیل ارتباطی که با نور خورشید دارد، اغلب به عنوان رنگی گرم دیده می‌شود که دلالت بر شادی و خوش‌بینی دارد.

    روانشناسی رنگ‌ها نشان می‌دهد که رنگ‌های خاص قادر به برانگیختن حالات خاص هستند و حتی ممکن است بر رفتار و رفاه تأثیر بگذارند. تمایل به برانگیختن حالات یا احساسات خاصی دارند.

    از طرف دیگر، در نقاشی‌های مذهبی، زرد معمولاً رنگی است که یهودا می‌پوشد و در مسیحیت نماد فریب است. ممکن است این ریشه منفی دلیلی باشد که رنگ نیز نماد ترسو بودن است. در مسیحیت، این رنگ برای نشان دادن افراد بیگانه از ایمان نیز رشد کرد. در دوره رنسانس، یهودیان با رنگ زرد مشخص می شدند.

    زرد اُخرایی یکی از قدیمی‌ترین رنگدانه‌های موجود است. در نقاشی‌های غار بیش از 17000 سال از این رنگدانه استفاده شده است که از ماده معدنی طبیعی اُخرا ساخته شده است.

    تاثیر رنگ زرد در شخصیت افراد

    شاید در ذهن اکثر افراد این‌گونه جا افتاده است که رنگ زرد نشانه تنفر و عدم علاقه است و اگر معشوقه یا فرد دیگری به آن‌ها هدیه یا گلی با رنگ زرد بدهد نماد خوبی نیست اما در اصل این‌طور نیست و از نظر روانشناسی رنگ، رنگ زرد دنیایی جذابی دارد و طبق بررسی‌های انجام شده رنگ مورد علاقه اکثر افراد است.

    از نظر روانشناسی شادترین رنگ در طیف می‌باشد، این رنگ انتقال‌دهنده احساسات، خوش‌بینی و خوشحالی است. رنگ زرد توصیف‌کننده دانایی، خرد، هوش و تخیل است این احساس با علم حمایت می‌شود از آنجایی که رنگ زرد خیلی سریع در مغز ثبت می‌شود، سیستم عصبی و ذهن را تحریک می‌سازد.

    تاثیر رنگ زرد در شخصیت افراد

    همان‌طور که در مطلب نقش رنگ‌ها در انتخاب هدیه اشاره کردیم طیف رنگ زرد، جزء یکی از بهترین رنگ‌ها می‌باشد که می‌توانید برای رنگ هدیه در نظر بگیرید چون با توجه و انعکاسی که دارد توجه فرد را جلب می‌کند و انرژی فوق‌العاده‌ای را به فرد منتقل می‌کند.

    زرد رنگی است که شما نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید و واقعا در شما سر و صدا به پا می‌کند مثلا فرض کنید زمانی که شما در یک فروشگاه موادغذایی هستید در یکی از راهروهای فروشگاه، قفسه‌های مربوط به حبوبات دارای بسته‌بندی زرد رنگ باشد بسته‌های زرد رنگ آن خیلی سریع‌تر از سایر کالاها در همان راهرو به نظر شما خواهند رسید. یا این که در سطح شهر و در اوج شلوغی و ترافیک شما به راحتی تاکسی‌های زرد رنگ را تشخیص می‌دهید.

    قابل رؤیت بودن فوق‌العاده رنگ زرد همچنین باعث بالا بردن سرعت و تفکر باز می‌شود. زمینه زرد همراه با تایپ سیاه خواناترین ترکیب برای موارد چاپ و باقی ماند در حافظه می‌شود. رنگ زرد سر زندگی را به سایر رنگ‌ها اضافه می‌کند.

    افرادی که مضطرب و پریشان هستند بهتر است مدت زمان طولانی در برابر رنگ زرد و رنگ لیمویی روشن قرار نگیرند چون باعث تحریک بیش از حد انگیزه‌های روحی و ایجاد اضطراب و دلواپسی می‌کند.

    روانشناسی رنگ زرد

    رنگ زرد نماد چیست؟

    زرد از نظر روانشناسی شادترین رنگ در طیف می‌باشد همراه با حس گرمی، خوش‌بینی و شادی.

    زرد واقعا در شما سر و صدا ایجاد می‌کند و جالب توجه‌ترین رنگ می‌باشد بنابراین رنگی مطلوب برای علائم و بسته‌بندی کالاهاست.

    زرد باعث تحریک فکر کردن می‌شود. تایپ سیاه روی یک زمینه زرد، خواناترین ترکیب رنگی است و کمک به حفظ مطلب در حافظه می‌کند.

    زرد به رنگ‌های دیگر سر زندگی می‌بخشد و باعث می‌شود که رنگ‌مایه‌های گرم، برجسته‌تر ظاهر شوند و به رنگ‌های سرد زندگی می‌بخشد.

    بیش از حد قرار گرفتن در معرض زرد روشن می‌تواند باعث بی‌قراری و اضطراب شود.

    رنگ‌مایه‌های زرد روشن برای اجتماعات، رنگ مناسبی است در صورتی که تُنالیته‌های طلایی توصیف‌کننده ثروت است.

    زرد پیام‌های ترکیبی دیگری هم می‌فرستد مثلا در فرانسه در قرن دهم به آدم‌های ترسو و نامرد زرد می‌گفتند و درهای خانه‌های افراد خائن را به این رنگ نقاشی می‌کردند.

    در بسیاری از کشورها زرد، رنگ موفقیت، خوشبختی و قدرت است.

     نماد رنگ زرد

    رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

    رنگ زرد یک رنگ مورد علاقه و مطلوب در خانه است که فضای بخش‌های خانه را پر از گرمی، نور و نشاط می‌سازد. این رنگ در کوراسیون داخلی خانه و محیط کار باعث روشن‌تر شدن فضا، جذابیت و چشم گیر شدن فضای دکوراسیون شما می شود، می‌توانید از این رنگ برای لوازم جانبی مثل گلدان ها و سایر دکوری‌های خود استفاده کنید تا ظاهر ویژه‌ای به دکوراسیون شما ببخشد.

    زرد مناسب‌ترین رنگ در آشپزخانه‌ها و اتاق‌های نشیمن است همچنین زرد یک احساس اشتهاآور برای غذا فراهم می‌سازد اما این نکته را در نظر بگیرید که بیش از حد از رنگ زرد در فضای آشپزخانه نباید استفاده کنید چون طبق بررسی‌های انجام شده زن و شوهرها در آشپزخانه‌های زرد بگو‌ مگو می‌کنند و بهتر است این رنگ با رنگ‌های مکمل زرد در آشپزخانه استفاده شود. رنگ زرد به عنوان رنگ تحریک کننده نیز شناخته می شود و لذا برای فضاهایی مانند دکوراسیون اتاق خواب باید از تُنالیته‌ی ملایم‌تر آن استفاده کرد چرا که این رنگ مانع از خواب آسوده‌ی شما می‌شود و فضای آرامش بخشی را برای استراحت و خواب شما ایجاد نمی‌کند بنابراین بهتر است از این رنگ برای فضای استراحت خود استفاده نکنید.

    رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

    رنگ زرد نشانه چیست؟

    برخی از ویژگی‌های کلیدی که اغلب با رنگ زرد مرتبط هستند عبارتند از:

    • جلب توجه: از آنجایی که رنگ زرد قابل ‌مشاهده‌ترین رنگ است، بیشترین توجه را نیز به خود جلب می‌کند. زرد را می‌توان به مقدار کمی برای جلب‌توجه، مانند علائم راهنمایی و رانندگی یا تبلیغات استفاده کرد.
    • خواندن آن دشوار است: زرد نیز به دلیل میزان بالای نوری که منعکس می‌شود، بیشترین خستگی را برای چشم‌ها ایجاد می‌کند. استفاده از رنگ زرد به عنوان پس‌زمینه روی کاغذ یا مانیتور کامپیوتر می‌تواند منجر به خستگی چشم یا از دست دادن بینایی در موارد شدید شود.
    • پرانرژی: رنگ زرد همچنین می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد.
    • ناامیدی: رنگ زرد همچنین می‌تواند باعث ایجاد احساس ناامیدی و عصبانیت شود. در حالی که این رنگ به عنوان رنگی شاد در نظر گرفته می‌شود، مردم بیشتر در اتاق‌های زرد رنگ عصبانی می‌شوند و نوزادان در اتاق‌های زرد بیشتر گریه می‌کنند.
    • گرم: زرد یک رنگ روشن است که اغلب به عنوان رنگی شاد و گرم توصیف می‌شود.

    رنگ‌های مکمل رنگ زرد

    درست است که رنگ زرد، رنگی جذاب و مورد استفاده در دکوراسیون، لباس، بسته‌بندی و غیره می‌باشد اما باید این نکته را هم توجه کنید که زرد نیز به دلیل زیاد بودن نوری که منعکس می‌کند، خستگی زیادی را برای چشم به همراه دارد و منجر به خستگی چشم می‌شود. استفاده یکنواخت از رنگ زرد باعث ایجاد تشویش و نگرانی می‌شود و همیشه بهتر است رنگ زرد به همراه رنگ‌هایی که با آن همخوانی دارد استفاده شود، برخی از مکمل‌های رنگ زرد عبارتند از:

    • طوسی یا خاکستری
    • سورمه‌ای
    • مشکی
    • قهوه‌ای
    • آبی روشن
    • بنفش
    • سفید

    رنگ های مکمل رنگ زرد

    از نظر مد و پوشاک، سِت کردن لباس زرد با تمام رنگ‌های مکمل همخوانی دارد و ترکیب هر کدام از آن‌ها زیبایی خاصی دارد اما در مورد چیدمان و دکوراسیون منزل باید متناسب با محیط و فضای مورد نظر، رنگ مکمل زرد انتخاب کنید به عنوان مثال برای آشپزخانه ترکیب رنگ زرد و سورمه‌‌ای بسیار تیره و کسل کننده خواهد شد و بعد از مدتی برای شما خسته‌کننده خواهد بود.

    تهیه و گردآوری مطلب: وبلاگ فروشگاه اینترنتی پرنون

    منبع: فروشگاه اینترنتی پرنون

     

    اشتراک گذاری این مطلب

    محصولات مرتبط

    جفت تنگ برنجی 34 سانتی با قلمزنی گل و مرغ و سیاه قلم

    تنگ برنجی قلمزنی و سیاه قلم 34 سانتی

    5,300,000 تومان (بدون مالیات)
    سرویس 6 تایی آجیل خوری قلمزنی برجسته پایه کوتاه اصفهان

    سرویس 6 تایی آجیل خوری قلمزنی برجسته

    5,150,000 تومان (بدون مالیات)
    2 عدد سنبلدان قلمزنی و سیاه قلم اصفهان با ارتفاع 35 سانتیمتر

    سنبلدان قلمزنی و سیاه قلم اصفهان

    5,300,000 تومان (بدون مالیات)
    خرید آنلاین شکلات خوری قلمزنی درب دار برنجی

    شکلات خوری قلمزنی برنجی 37 سانتی

    6,300,000 تومان (بدون مالیات)
    شکلات خوری قلمزنی پایه کوتاه سیاه قلم شده برنجی

    شکلات خوری قلمزنی پایه کوتاه سیاه قلم

    2,690,000 تومان (بدون مالیات)
    میوه خوری برنجی با نقش قلمزنی گل و مرغ

    میوه خوری برنجی با نقش قلمزنی گل و مرغ

    5,150,000 تومان (بدون مالیات)
    گلدان قلمزنی و سیاه قلم 30 سانتیمتری اصفهان

    گلدان قلمزنی 30 سانتیمتری اصفهان

    1,590,000 تومان (بدون مالیات)

    دیدگاه (4)

      • سهیلا صدری
      اطلاعات جالبی در مورد رنگ زرد بود
      • پرنون
      سلام و عرض ادب، خرسندیم که مطلب روانشناسی رنگ زرد مورد توجه شما قرار گرفته است شاد و پیروز باشید.
      • پرنون
      درود دوست عزیز ممنون از این که نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.
      • عادله
      عالی بود خسته نباشید

    دیدگاه جدید

    شما در حال پاسخ به دیدگاه هستید

    تنظیمات

    اشتراک گذاری

    فهرست

    کد QR