جستجوی پیشرفته محصولات

قیمت

0 تومان - 14,250,000 تومان

نوع صنایع دستی

موجود در انبار

کیفیت ساخت

جدیدترین مطالب وبلاگ
  • راهکارهای ارتقا جایگاه صنایع‌ دستی
    راهکارهای ارتقا جایگاه صنایع‌ دستی

    ارتقا جایگاه صنایع‌دستی در ایران بسیار حائز اهمیت است زیرا صنایع‌دستی یکی از روش‌های شناخت فرهنگ ایران و...

  • هنر منجوق دوزی چیست؟
    هنر منجوق دوزی چیست؟

    هنر منجوق‌دوزی  یا منجوق‌بافی فقط یک هنر دستی نیست در واقع هنری جاودانه است که برای قرن‌ها فرهنگ‌های...

  • آموزش نقاشی روی چوب
    آموزش نقاشی روی چوب

    نقاشی روی چوب یکی از زیباترین سبک‌های هنر نقاشی است که با استفاده از رنگ اکرلیک می‌توانید آثار هنری خلاقانه‌ای بر...

بازدید از وبلاگ

در صورتی که سوال یا راهنمایی در رابطه با محصول و خدمات پس از فروش آن دارید، با ما در تماس باشید:
درخواست پشتیبانی
compress فهرست محتوا:

    خیاطی جزء هنرهای اصلی بشر در سرتا سر جهان می‌باشد که این هنر کاربردی از زمان های گذشته تا به امروز طرفداران زیادی دارد و مردان و زنان بسیاری در سطوح مختلف با این هنر آشنا هستند. به فردی که به‌طور حرفه‌ای به دوخت، تعمیر و یا تغییر در پوشاک می پردازد خیاط گفته می‌شود که  این فرد به پارچه، مد و لباس علاقه خاصی دارد. با توجه به اهمیت و قدمت هنر خیاطی فروشگاه اینترنتی پرنون در این مقاله در چند بخش مختلف، این هنر کاربردی و پرطرف‌دار جهانی را به شما علاقه‌مندان هنر معرفی می‌کند.

    معرفی هنر خیاطی

    از زمان انسان‌های نخستین تا به امروز پوشیدن لباس یک ضرورت بوده است و هر شخصی تمایل دارد که ظاهر خود را به بهترین شکل ممکن آراسته کند بنابراین رنگ و طراحی پوشاک باید هنرمندانه، زیبا، هماهنگ با شرایط محیط و باب روز باشد. از این رو فن یا به عبارتی هنر خیاطی به وجود آمد و در ردیف مشاغل مهم و کارآمد جامعه قرار گرفت و روز به روز در کنار هنرها و فنون دیگر رشد کرد و به روز شد. از گذشته تا امروز این هنر طرفداران زیادی داشته است و مردان و زنان بسیاری با این هنر در سطوح مختلف آشنا هستند.

    تاریخچه هنر خیاطی

    خیاطی هنری است که شاید به اندازه طول عمر انسان قدمت داشته باشد. از همان زمان که بشر نیاز به پوشش را در خود احساس کرد این هنر به‌وجود آمد. انسان اولیه که با دوخت و دوز آشنایی نداشت برای پوشاندن بدن خود از پوست حیوانات و برگ درختان استفاده می‌کرد. سال ها بعد انسان توانست با استخوان پرندگان، ماهی‌ها و نی‌های باریک خیزیران سوزن بسازد و از روده جانوران به عنوان نخ استفاده کند تا بتواند پوست حیوانات را به هم بدوزد و از آن ها لباس تهیه کند. احتیاج مبرم بشر به لباس باعث پیشرفت سریع این هنر شد و هر قومی برای خود لباس خاصی به وجود آورد که با فرهنگ آداب و رسوم آن قوم سازگاری داشت. مدارک و شواهد به دست آمده از نقاشی‌ها و حفاری‌های درون غارها و سنگ نوشته‌ها نشان دهنده سنت، اعتقادات و پوشش هر دوره است. آثاری که در حدود پنج هزار سال قبل از میلاد به دست آمده نمایانگر شکل لباس خانم های یونان قدیم است که لباس‌های آن‌ها از یک پارچه بریده نشده درست شده است که دو طرف این لباس دارای درز و روی آن با بندی بسته می‌شد و به شکل بلوز و دامن به نظر می‌رسید. قسمت سرشانه را که پهن بود به وسیله‌ی سنجاق‌های مخصوص جمع می‌کردند و بلندی لباس به سلیقه‌ی خود آن‌ها بستگی داشته است. در زمان‌های گذشته پارچه را روی اندام افراد قرار داده و به فرم دلخواه در می‌آوردند سپس به آن کوک و سنجاق زده و اقدام به دوخت می‌کردند یا برخی بر حسب تجربه و بدون الگو، لباس را برش زده که نیاز به چندین پرو داشت.

    دو استاد خیاطی به نام‌های ویونت(Vionnet) و شانل(Shanel)که حساسیت و استعداد خاصی نسبت به زیبایی شناسی و مسایل اجتماعی داشتند، تغییرات خطوط اندام و بدن را کشف کردند. با آن‌که تعبیر و تفسیر این دو طراح متفاوت بود اما آنان را باید به‌وجود آورنده و مخترع اصلی لباس ساده و راحت امروزی دانست. رفته رفته با پیشرفت علم و تجربه، متدهای مختلفی در کشورهای مختلف برای خیاطی تدوین گردید و مورد استفاده قرار گرفت.

    وسایل مورد نیاز خیاطی

    برای دوخت و دوز یک لباس در خیاطی به وسایل مختلفی نیاز است که در ادامه به ابزار ضروری و اولیه آن اشاره شده است. 

    1- انواع سوزن: سوزن‌های مورد نیاز خیاطی در انواع زیر موجود است.

    - سوزن دست دوز: اندازه سوزن مورد نیاز را باید مناسب با نوع پارچه انتخاب کنید که معمولا سوزن‌ها را در بسته‌هایی که همه آن‌ها در یک نوع و اندازه هستند می‌فروشند . سوزن‌هایی که بیش از حد کلفت یا بیش از حد نازک باشند در پارچه سوراخی باقی می‌گذارند بنابراین برای دوخت بر روی پارچه‌های نازک و لطیف از سوزن‌های نازک و برای پارچه‌های کلفت از سوزن‌های ضخیم و بلندتر باید استفاده کرد.

    سوزن خیاطی

    تصویر 1: سوزن دست‌دوز

    - سوزن ته گرد: از سوزن‌های ته گرد هنگام پروگیری لباس و برای ثابت نگه داشتن الگو کاغذی بر روی پارچه هنگامه برش استفاده می کنند نکته مهم در انتخاب این نوع سوزن‌ها برای خیاطی این می‌باشدکه همیشه سوزن‌های ته گرد  نوک تیز و صاف انتخاب کنید. این نوع سوزن‌ها بر روی پارچه اثری باقی نمی‌گذارند.

    سوزن ته گرد

    تصویر 2: سوزن ته گرد

    - سوزن چرخ خیاطی: متانسب با انواع مختلف چرخ خیاطی سوزن‌های مخصوص به آن‌ها باید استفاده شود که سوزن‌های مربوط به چرخ خیاطی‌های خانگی یک سمت آن‌ها به صورت صاف می‌باشد. با توجه به جنس پارچه باید سوزن مربوط به آن را برای چرخ خیاطی انتخاب نمود به عنوان مثال برای پارچه‌هایی از جنس ریون یا کِشی در چرخ خیاطی‌های خانگی باید سوزن مناسب این پارچه‌ها را استفاده نمود که اصولا رنگ ته این سوزن‎ها به‌صورت آبی می‌باشد.

    سوزن چرخ خیاطی

    تصویر 3: سوزن  چرخ خیاطی

    2- جا سوزنی: برای قرار دادن انواع سوزن‌های خیاطی استفاده می‌شود که در دو نوع مچی و عادی در شکل و طرح‌های مختلف در بازار موجود می‌باشد.

                جا سوزنی

    تصویر 4: جاسوزنی

    3- انگشت دانه: انگشتانه یا انگشت دانه ابزاری است از  جنس فلز که هنگام خیاطی  آن را نوک انگشت گذاشته تا مانع فرو رفتن سوزن به انگشت شود.

    انگشت دانه

    تصویر 5: انگشت دانه

    6- متر: وسیله اندازه‌گیری پارچه و اندام است که به سانتیمتر، اینچ و میلیمتر تقسیم‌بندی شده است. طول متر در حدود 50 سانتیمتر یا 1/5 متر  است و به صورت پارچه‌ای یا پلاستیکی موجود است.

    متر خیاطی

    تصویر6: مترخیاطی

    7- انواع خط‌کش: خط‌کش‌های خیاطی در انواع زیر موجود است:

    - خط‌کش ساده: در اندازه‌های 50 سانتیمتر، بلندتر یا کوتاه‌تر که از جنس چوب، پلاستیک و فلز ساخته شده و برای اندازه‌گیری طول به کار می‌رود.

    - خط‌کش موازنه: برای قرینه کردن ساسون‌ها، خط راه و جا دکمه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    - خط‌کش T و گونیا: برای اندازه‌گیری زاویه، طول و عمود کردن برخی از خطوط الگو استفاده می‌شود.

     گونیا خیاطی

    تصویر 7: گونیا خیاطی

    خط‌کش T

    تصویر 8: خط‌کش T

    8- پیستوله: برای طراحی خطوط منحنی مثل حلقه گردن و حلقه آستین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    پیستوله

    تصویر9: پیستوله خیاطی

    9- رولت: از ابزارهای مخصوص علامت‌گذاری در خیاطی است که از یک چرخ دندانه‌دار فلزی کوچک و یک دسته چوبی، لاکی یا فلزی تشکیل شده و برای علامت‌گذاری روی الگو و پارچه به کار می‌رود.

    رولت خیاطی

    تصویز 10: رولت خیاطی

    11- قیچی مخصوص خیاطی: قیچی باید فلزی بوده، تیغه آن از جنس فولاد مناسب ساخته شده و قابل تیز کردن باشد. در موقع خرید، چند تکه از پارچه‌های مختلف را با خود ببرید و توسط قیچی مورد نظر آنها را بچینید. برای این منظور، تمام زبانه‌ی قیچی را باز کنید، پارچه را میان آن قرار دهید و با یک برش آن را ببرید. اگر بعد از برش، تارهایی از پارچه چیده نشد، قیچی نامرغوب است. قیچی‌هایی که دو تیغه‌ی آن توسط پیچ و مهره به هم متصل شده به مراتب بهتر از قیچی‌هایی هستند که توسط پرچ کردن به هم متصل شده‌اند، زیرا قیچی‌های پیچ و مهره دار را می‌توان هنگام شل بودن سفت کرد. بعد از هر بار استفاده از قیچی آن را به آرامی روی میز بگذارید تا به زمین نیفتد. نکته مهم در مورد قیچی خیاطی این است که باید حتما از آن‌ها برای برش پارچه استفاده کنید و به هیچ وجه با آن‌ها نباید کاغذ، نخ یا موارد دیگر را بچینید. قیچی‌های خیاطی در شکل‌ها و طرح‌های و سایزهای مختلف و متانسب با انواع پارچه وجود دارد.

    قیچی خیاطی

    تصویر11: قیچی خیاطی

    12- بشکاف: برای شکافتن درزها و گاه جهت باز کردن سوراخ جادکمه به کار می‌رود. هنگام استفاده کردن از بشکاف باید دقت کرد؛ زیرا ممکن است باعث سوراخ شدن پارچه شود.

    بشکاف خیاطی

    تصویر 12: بشکاف خیاطی

    13- صابون خیاطی: صابون مخصوصی است که در رنگ‌های مختلف موجود است و با این صابون می‌توان خط‌های برش و نقشه را روی پارچه تعیین و رسم نمود و در مواقع لازم به آسانی می‌توان این خط‌ها را پاک کرد.

    صابون خیاطی

    تصویر13: صابون خیاطی

    14- مانکن: مجسمه نیم تنه‌ای است که برای درست کردن و آزمایش قسمت‌هایی از لباس بر روی آن مورد استفاده قرار می‌‎گیرد و بعضی از مانکن‌ها طوری ساخته شده‌اند که تا ده شماره قابل بزرگ و کوچک شدن هستند.

    مانکن خیاطی

    تصویر 14: مانکن خیاطی

    15- آیینه: آیینه قدی و آیینه دستی نسبتا بزرگ از وسایل لازم خیاطی است، با این آینه‌ها می‌توان قسمت عقب لباس را ملاحظه کرد و به راحتی ایرادات آن را در تن فرد مشاهده و برطرف کرد.

    16- ابزار سوزن نخ کن: این ابزار در نخ کردن سوزن به شما می‌کند هر چند که اکثر افراد با دست سوزن را نخ می‌کنند.

    سوزن نخ کن

    تصویر 15: سوزن نخ‌کن

    17- کاغذ الگو‌کشی: این کاغذ برای ترسیم الگو مورد استفاده قرار می‌گیردکه در سه نوع کاهی، عادی و روغنی در بازار موجود می‌باشد.

    18- کاغذ کپی خیاطی یا کاغذ کاربن: کاربن کاغذی است که برای کپی کردن الگوها و نقشه‌ها بر روی پارچه به کار می‌رود، از این نوع کاغذ بیشتر برای کپی کردن نقشه‌ها و طرح‌های مختلف که روی کاغذ ترسیم شده است و باید بر روی پارچه منتقل گردد، استفاده می‌شود این کاغذ در رنگ‌های زرد، قرمز، سفید و سبز موجود است که رنگ زرد آن بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و نکته‌ای که مطرح است این است که برای پارچه‌هایی با رنگ سفید حتما باید از کاغذ کاربن سفید استفاده کنید.

    کاربن خیاطی

    تصویر16: کاغذ کاربن خیاطی

    19- اتو :  اتو ابزار مهمی در هنر خیاطی می‌باشد و اتو الکتریکی، اتو بخار و اتو سنگی یا سرد لازم است و در طول دوخت و دوز به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

    اتو سرد خیاطی

    تصویر 17: اتو سرد یا سنگی در خیاطی

    20- میز اتوکشی : میز و تخته مخصوص اتوکشی با رویه قابل شستشو و یک تخته اتوکشی که به آن ژانت می‌گویند و مخصوص اتو کردن آستین و یقه می‌باشد جز ابزار کار است.

    21- نخ: چنان‌چه رنگ نخ از رنگ پارچه‌ای که می‌خواهید بدوزید تیره‌تر یا روشن‌تر باشد در آن‌صورت پس از دوختن لباس نخ روی پارچه نمایان است، بنابراین باید نخی که انتخاب می‌کنید روی پارچه گذاشته شود و سنجیده شود.

    نخ خیاطی

    تصویر 18: نخ خیاطی

    22- چرخ خیاطی: دارای انواع و اقسام مختلفی از جمله چرخ خیاطی صنعتی، چرخ خیاطی خانگی، چرخ خیاطی سردوز و چرخ خیاطی میان دوز  است. از زمان پیدایش آن‌ها تا به امروز چرخ خیاطی نیز همگام با تکنولوژی پیشرفت کرده است.

    تصویر 19: نمونه‌ای از چرخ خیاطی خانگی

    23- پارچه: پارچه‌ها از نظر مواد به‌کار رفته انواع گوناگون دارند از جمله نخی، پنبه‌ای، پشمی، ابریشمی و  غیره که در دوخت لباس از انواع این پارچه‌ها بنا به مصرف مورد نیاز استفاده می‌شود که در طرح‌های ساده،گلدار، راه دار، چهارخانه و غیره موجود می‌باشد.

    پارچه

    تصویر 20: پارچه

     انواع متدهای خیاطی

    در طول سال‌هایی که انسان ها از هنر خیاطی استفاده می‌کنند روش ها و متدهای بسیاری را ابداع کرده‌اند که تفاوت این متدها در قواعد، اندازه گیری ها و فرمول ها است که متد خیاطی گرلاوین جز یکی از قدیمی‎ترین متدهای خیاطی می‌باشد. در شکل «1» انواع متدهای خیاطی نمایش داده است.

    متدهای خیاطی

    شکل 1: انواع متدهای خیاطی

     

    منبع: فروشگاه اینترنتی پرنون

    تهیه و گردآوری مطلب: وبلاگ فروشگاه اینترنتی پرنون

    لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بیان کنید

    اشتراک گذاری این مطلب

    دیدگاه (19)

      • حسنا
      بسیار عالی بود
      • پرنون
      درود وقت بخیر، سپاس فراوان از این که نظرتان را در مورد هنر خیاطی با ما به اشتراک گذاشتید.
      • پریسا رضایی
      سلام توضیحاتتون در مورد معرفی وسایل مورد نیاز خیاطی کامل بود ممنون
      • پرنون
      سلام و عرض ادب، ممنون از این که نظرتان را در مورد مطلب هنر خیاطی با ما به اشتراک گذاشتید.
      • مصدق
      ممنون بابت اطلاعاتتون خسته نباشید
      • تهمینه آذرسا
      سلام من۲۰سال سن دارم وبه خیاطی خیلی علاقه دارم اما هزینه شو ندارم یه چرخ خیاطی بخرم
      • پرنون
      درود دوست عزیز ممنون از این که نظرتان را در مورد مطلب هنر خیاطی با ما به اشتراک گذاشتید
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، بستگی به علاقه فرد دارد اگر فرد علاقه و استعداد خیاطی را داشته باشه در سن 12 سالگی هم می‌تواند شروع به آموزش خیاطی کند البته پیشنهاد می‌کنم چند جلسه آزمایشی به آموزشگاه خیاطی برود تا علاقه او سنجیده شود.
      • نیازی
      سلام و عرض ادب میخواستم بدونم به رده سنی۱۲سال هم خیاطی پیشنهاد می شود؟؟
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، اصولا پارچه های تریکو و کشی را با چرخ‌های مخصوص میدوزند که در اصطلاح عامیانه اسم این مدل چرخ‌های خیاطی پنج نخ می‌باشد. و اکثر افراد در خانه برای دوختن پارچه‌های کشی و تریکو این مشکل را دارند و روی برخی از چرخ خیاطی‌های خانگی سوزن ژ3 هم که مخصوص لباس‌های کشی می‌باشد تاثیر گذار است.
      • ویدا صحرایی
      سلام ، برای دوختن لباس با پارچه تریکو ، نخ مخصوص وجود داره که کش بیاد و موقع پوشیدن لباس نخ پاره نشه ؟؟؟
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، در حال حاضر در فروشگاه پرنون وسایل خیاطی برای فروش موجود نیست.
      • سامیه شبیری
      سلام وسایل خیاطی را از کدوم قسمت سایت می تونیم آنلاین خرید کنیم؟
      • پرنون
      سلام خانم امامی عزیز، در حال اتو سنگی و وسایل خیاطی برای فروش در فروشگاه پرنون موجود نیست.
      • هانیه امامی
      وقت بخیر من اتو سنگی میخوام از کدوم قسمت سایتتون باید سفارش بدهم هر چی گشتم پیدا نکردم
      • پرنون
      سلام خانم قربانیان محترم، سپاس فراوان بابت دیدگاه شما و خوشحالیم که مطلب هنر خیاطی مورد توجه شما قرار گرفته است.
      • کژال قربانیان
      سلام خسته نباشید واقعا معرفی وسایل خیاطی را خوب توضیح داده بودید ممنون
      • پرنون
      سلام و عرض ادب، ممنون از دیدگاه ارزشمند شما خیلی خوشحالیم که مطلب هنر خیاطی برای شما مفید بود و شما توانستید با مطالعه این مطلب با ابزار و وسایل خیاطی به راحتی آشنا شوید.
      • راضیه
      سلام من قصد داشتم برم تو دوره های خیاطی شرکت کنم و داشتم درباره وسایل مورد نیاز خیاطی و روش های آن جستجو می کردم که مطلب شما را دیدم واقعا من که از هنر خیاطی هیچی نمی دونستم و تازه قصد یادگیری اون را داشتم خیلی چیزها را از این مطلب فهمیدم مخصوصا اینکه برای هرکدوم از اون ها عکس گذاشته بودید.

    دیدگاه جدید

    شما در حال پاسخ به دیدگاه هستید

    تنظیمات

    اشتراک گذاری

    فهرست

    کد QR