جستجوی پیشرفته محصولات

قیمت

0 تومان - 13,050,000 تومان

نوع صنایع دستی

دارای تخفیف

موجود در انبار

کیفیت ساخت

جدیدترین مطالب وبلاگ

بازدید از وبلاگ

در صورتی که سوال یا راهنمایی در رابطه با محصول و خدمات پس از فروش آن دارید، با ما در تماس باشید:
درخواست پشتیبانی
compress فهرست محتوا:

    نقاشی روی مس که به مس و پرداز نیز شهرت دارد از رشته‌های خاص و جذاب صنایع‌دستی است. نقاشی روی مس از دیرباز در کشورهای مختلف با استفاده از رنگ روغن با تکنیک‌های مختلف انجام می‌شود.

    نقاشی روی مس در ایران که به آن هنر مس و پرداز می‌گویند از هنرهای نوظهور در ایران است که در سال‌های اخیر توسط هنرمندان اصفهانی ابداع شده است. در ادامه به معرفی هنر نقاشی روی مس، تاریخچه آن در جهان، نحوه انجام نقاشی روی مس و تفاوت هنر مس و پرداز با هنر میناکاری توضیح داده شده است.

    نقاشی روی مس

    تاریخچه نقاشی روی مس در جهان

    ما اغلب از زیبایی نقاشی‌های رنگ روغن روی مس در موزه‌های سراسر کشور شگفت زده شده‌ایم و رنگ‌های درخشان، گران‌بها بودن مقیاس و جزئیات و ظاهر بی‌نظیرشان را تحسین کرده‌ایم. خیلی از این آثار هنری طوری به نظر می‌رسند که گویی دیروز نقاشی شده‌اند و هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نشده است.

     آن‌ها امروز به اندازه روزی که نقاشی شدند قابل توجه هستند. اگرچه مس به اندازه پانل‌های چوبی و بوم در میان هنرمندان در طول تاریخ رایج نیست اما برای صدها سال از مس به عنوان بستری برای نقاشی‌های رنگ روغن استفاده می‌شود. اولین روغن‌های روی مس به اوایل قرن شانزدهم برمی‌گردد و آثاری از اوایل دهه 1560 باقی‌مانده است.

    بیشتر بدانید: هنر میناکاری روی مس که در برخی از کشورها به نقاشی روی مس نیز شهرت دارد دارای قدمت تاریخی بسیار زیادی  است که در بخشی جداگانه به طور کامل درباره آن توضیح داده شده است جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه فقط کافی است به مطلب تاریخچه هنر میناکاری مراجعه نمایید.

    بسیاری از آثار روی مس در موزه‌ها، تصاویری نسبتاً کوچک و با جزئیات فوق‌العاده هستند. آن‌ها دنیایی پر از نشاط و رنگ با تمام شادی‌ها و حماقت‌های منصفانه انسان و طبیعت را در بهترین حالت خود، در نقاشی معمولاً کوچک‌تر از یک ورق کاغذ چاپگر، زنده می‌کنند.

    همواره زیبایی مفهومی، صنعتگری و نبوغ کارهای روی مس را تحسین کرده‌ایم و همیشه این احساس را داشته‌ایم که گویی به کار خوب یک جواهرساز خیره شده‌ایم.

    نقاشی‌های رنگ و روغن روی مس بسیار با ارزش هستند و حس و حال خاص و ویژه‌ای در بیننده ایجاد می‌کنند. این آثار جزء خاص‌ترین آثار هنری نقاشی هستند و کمیاب بودن آن‌ها حضور جواهری مانند در آن‌ها را تقویت می‌کند. هنگامی که نقاشی روی مس انجام می‌شود درخشش خاصی در این آثار هنری وجود دارد.

    هنر نقاشی روی مس

    نقاشی روی مس در ایران

    هنر نقاشی روی مس که به صنایع‌دستی پرداز روی مس نیز شناخته می‌شود در سال‌های اخیر در ایران رایج شده است ماهیت آن با هنر نقاشی روی مس در کشورهای دیگر فرق دارد در اصل در کشورهای دیگر این هنر روی ورقه‌های مسی به صورت تابلو با مناظری از قبیل نقاشی چهره، منظره، طبیعت و غیره با رنگ روغن انجام می‌شود که ترفندهای خاصی دارد اما این هنر در ایران بر روی ظروف مسی با استفاده از رنگ گواش انجام می‌شود و طرح‌های مورد استفاده بر روی این ظروف گل و بوته هستند و بعد از اتمام کار برای تثبیت و ماندگاری طرح و رنگ بر روی آن‌ها با پلی‌استر پوشش داده می‌شوند.

    هر کدام از این‌ هنرها جذابیت و زیبایی منحصر به خود را دارند و چشم هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کنند. هر یک از هنرهای نقاشی روی مس و هنر مس و پرداز به دقت و ظرافت خاصی نیاز دارند و هنرمند با استفاده از رنگ و قلم‌مو نقوش منحصر به فردی را بر روی مس خلق می‌کند.

    جهت مشاهده و خرید انواع محصولات مس و نقاشی که به هنرمندان خوش ذوق اصفهان خلق شده‌اند و زیبایی منحصر به فردی دارند به صفحه صنایع‌دستی مس و پرداز مراجعه نمایید. 

    تفاوت هنر مس و پرداز با میناکاری

    خیلی از افراد هنر میناکاری را با هنر مس و نقاشی یکسان می‌دانند اما در واقعیت این طور نیست و این دو هنر با یکدیگر تفاوت دارند هر چند بدنه اصلی مورد استفاده در هر دوی آن‌ها فلز مس است اما نحوه کار و نوع رنگ‌های مورد استفاده کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

    تاریخچه هنر مس و پرداز به زمان‌های خیلی گذشته برنمی‌گردد و در واقع مس و نقاشی یک هنر جدید و نوظهور است که در اصفهان شکل گرفته است در صورتی که هنر میناکاری روی مس  قدمت تاریخی بسیار طولانی دارد.

    در هنر مس و پرداز بر روی ظروف مسی نقاشی کشیده می‌شود و در واقع الهام گرفته شده از هنر میناکاری روی است اما دو تفاوت عمده با این هنر دارد که عبارتند از:

    • تفاوت در نوع زیر ساخت
    • تفاوت در رنگ‌های مورد استفاده

    هنر میناکاری روی مس

    مراحل آماده‌سازی مس برای رنگ روغن

    اغلب پرسیده می‌شود که چرا نقاشی روی مس را به جای تابلو یا بوم انتخاب می‌کنیم اگرچه انجام نقاشی روی فلز مس انتخاب بستر مناسبی برای بسیاری از کارهای هنرمندان نیست اما گزینه غنی‌ است که ما هنگام نقاشی یک اثر در مقیاس کوچک در نظر می‌گیریم و توجه زیادی به جزئیات ریز می‌طلبد.

    نقاشی روی مس با قلم‌مو باید با ظرافت بسیار خاصی انجام شود زیرا صفحات مسی غیرجذب هستند و رنگ روی آن‌ها مانند بوم‌های نقاشی فرو نمی‌رود که این موضوع منجر به ایجاد لایه‌های رنگی می‌شود که غنی از رنگ روغن هستند.

    صفحات مسی مورد نیاز را باید از فروشگاه‌های مربوطه خریداری کنید که صفحات را در ضخامت‌ها و اندازه‌های مختلف ارائه می‌دهند. این صفحات باید کاملاً صاف و بدون هرگونه خمیدگی یا خراش باشند.

    هنر مس و نقاشی

    نقاشی روی مس چگونه انجام می‌شود؟

    این روش نقاشی که در ادامه توضیح داده می‌شود مربوط به روش سنتی نقاشی روی مس است که در گذشته در کشورهای دیگر با استفاده از این متد نقاشی روی فلز مس انجام می‌شد. زیر لایه باید به اندازه کافی سفت باشد تا از خم شدن جلوگیری کند و از مواد محکم و ترجیحاً سبک ساخته شده باشد که با هر گونه سخت‌افزار نصب و یا قاب‌بندی که ممکن است استفاده شود سازگار باشد.

    برای آماده‌سازی مس برای دریافت رنگ، باید سطح را با یک کاغذ سنباده متوسط تا ریز، سنباده بزنید تا هرگونه اکسیداسیون از بین برود. این مرحله همچنین صافی سطح را تغییر می‌دهد به طوری که دندانه کافی در فلز ایجاد می‌کند تا اولین لایه‌های رنگ روغن به یک پیوند مکانیکی قوی دست یابد.

    حتماً از دستکش تمیز استفاده کنید تا از مالیدن روغن دست‌هایتان بر روی سطح سمباده ‌شده جلوگیری شود و سطح صفحه را الکل به دقت تمیز کنید تا گرد و غبار یا چربی پاک شود. هم گرد و غبار و هم چربی مانع از چسبیدن صحیح رنگ روغن می‌شوند و اگر به طور کامل پاک نشوند ممکن است به مرور زمان منجر به لایه‌برداری شوند.

    پس از سنباده زدن و تمیز کردن سطح مس، برای جلوگیری از اثر انگشت یا لکه‌های روغنی، باید به استفاده از دستکش تمیز هنگام دست زدن به آن ادامه دهید و اینجا جایی است که همه چیز باید با ظرافت انجام شود. یکی از ترفندهای نقاشی روی مس این است که به آرامی یک لایه نازک از آب سیر را روی سطح تابلو مسی بمالید یا با مالیدن حبه‌های سیر تازه بریده شده روی سطح یا با برس زدن روی آب سیر مایع که در بطری‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی موجود است.

    تهیه و گردآوری مطلب: وبلاگ فروشگاه اینترنتی پرنون

    منبع: فروشگاه اینترنتی پرنون

    با ارسال دیدگاه و پیشنهادات خود ما را در بهبود مطالب یاری کنید.

    اشتراک گذاری این مطلب

    محصولات مرتبط

    تنگ مس و پرداز 30 سانتیمتری اصفهان

    تنگ مس و پرداز 30 سانتیمتری اصفهان

    790,000 تومان (بدون مالیات)
    copy of ست گلدان و بشقاب میناکاری 30 سانتی

    ست بشقاب و گلدان میناکاری

    1,350,000 تومان (بدون مالیات)
    قندان مس و پرداز 18 سانتی

    قندان مس و پرداز 18 سانتی

    980,000 تومان (بدون مالیات)

    دیدگاه (0)

    بدون دیدگاه

    دیدگاه جدید

    شما در حال پاسخ به دیدگاه هستید

    تنظیمات

    اشتراک گذاری

    فهرست

    کد QR