جستجوی پیشرفته محصولات

قیمت

0 تومان - 13,050,000 تومان

نوع صنایع دستی

دارای تخفیف

موجود در انبار

کیفیت ساخت

جدیدترین مطالب وبلاگ

بازدید از وبلاگ

در صورتی که سوال یا راهنمایی در رابطه با محصول و خدمات پس از فروش آن دارید، با ما در تماس باشید:
درخواست پشتیبانی
compress فهرست محتوا:

    خمیر گل‌چینی یکی از خمیرهای پر کاربرد در کارهای هنری می‌باشد که از جمله موارد استفاده این خمیر برای تهیه گل‌های چینی یا خمیری و عروسک‌های خمیری می‌باشد. خمیر گل‌چینی به‌صورت آماده در فروشگاه‌های لوازم هنری وجود دارد اما شما به‌راحتی می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید که مقرون به‌صرفه‌تر هم می‌باشد.

    کیفیت خمیر در هنگام کار فوق‌العاده مهم می‌باشد و بر زیبایی تمیزی کار شما تاثیر دارد. اگر به دنبال فهمیدن طرز تهیه خمیر عروسک‌سازی یا خمیر چینی با کیفیت فوق‌العاده هستید پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید چون فروشگاه اینترنتی پرنون سه روش تهیه امتحان شده خمیر را برای شما توضیح داده است و حتی اگر خمیر شما در حین آماده‌سازی دچار عیب و نقص شد راهکارهایی را برای رفع عیوب خمیر معرفی کرده است.

    خمیر چینی چیست؟


    خمیر چینی که به آن خمیر گلسازی یا خمیر عروسک‌سازی نیز گفته می‌شود یک نوع خمیر نرم و لطیف است که در کارهای هنری یا صنایع‌دستی استفاده می‌شود و از ترکیب چسب چوب، نشاسته ذرت و وازلین به دست می‌آید.
    این نوع خمیر را به راحتی می‌توانید در منزل تهیه کنید یا به صورت آماده از فروشگاه‌های لوازم هنری خریداری کنید و کارهای هنری شیک و خاص با آن درست کنید.

    مواد مورد نیاز برای تهیه خمیر گل‌چینی

    مواد مورد نیاز برای درست کردن خمیر به‌طور خلاصه در جدول زیر نمایش داده شده است و در ادامه جزئیات هر یک از آن‌ها توضیح داده شده است.

    میزان مواد و وسایل لازم
    1 پیمانه نشاسته ذرت
    1 پیمانه سرخالی چسب چوب
    1 قاشق غذاخوری پُر وازلین
    2 قاشق غذاخوری گلیسیرین
    - ظرف تفلون
    - قاشق چوبی

    نکته: یک پیمانه استاندارد یا یک لیوان دسته‌دار خانگی از لحاظ وزنی معادل 120-130 گرم می‌باشد.

    نشاسته ذرت: یک پیمانه نشاسته ذرت از نوع مرغوب یعنی کاملا نشاسته باید سفید و تازه باشد و دانه‌های آن نباید سیاه باشد. (سعی کنید از لوازم قنادی‌های نشاسته ذرت را بخرید چون تازه‌تر هستند)

    نشاسته ذرت

    تصویر 1: نشاسته ذرت

     

    چسب چوب: بهیک پیمانه سرخالی چسب چوب مرغوب نیاز دارید که به چسب چوبی مرغوب گفته می‌شود که بر اثر قرار گرفتن در محیط از رنگ شیری به بی‌رنگ تغییر رنگ دهد. بهترین مارک برای چسب چوب برای ساخت خمیر گل‌چینی، چسب چوب مارک شمال یا مشهد می‌باشد.

    چسب چوب

    تصویر 2: چسب چوب

     

    وازلین: شما به وازلین معادل یک قاشق پر غذاخوری نیاز دارید. پیشنهاد می‌کنیم اگر به مقدار زیاد نیاز دارید که خمیر درست کنید وازلین را به‌صورت کیلویی تهیه کنید که در فروشگاه‌های لوازم هنری و عطاری‌ها وازلین کیلویی موجود می‌باشد چون از نظر هزینه برای شما ارزان‌تر می‌باشد.

    وازلین

    تصویر 3: وازلین

    گلیسیریناز گلیسیرین برای چربی خمیر استفاده می‌شود اما با توجه به این که قیمت گلیسیرین گران می‌باشد و برای همه مقرون‌ به‌صرفه نیست که برای درست کردن خمیر آن را بخرند ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای چربی خمیر خود می‌توانید از روغن مایع، کرم شیر پاک‌کن آرایشی و غیره که در خانه است، استفاده کنید و به هیچ‌وجه از کیفیت خمیر شما کم نمی‌شود.

    نکته: چربی زیاد خمیر باعث می‌شود که خمیر موقع کار ترک بردارد پس حواستان باشد بیش از مقدار مورد نیاز که در دستور گفته شده است از گلسیرین یا جایگزین‌های آن استفاده نکنید.

    گلسیرین

    تصویر 4: گلسیرین

    ظرف تفلون و قاشق چوبی: برای درست کردن این خمیر حتما حتما به ظرف تفلون نیاز دارید تا هنگام درست کردن خمیر به ظرف نچسبد و دقت داشته باشید که یک ظرف تفلون نو تهیه کنید و آن را مخصوص این کار بگذارید و به هیچ‌وجه از ظروف تفلونی که در آشپزخانه دارید و در آن‌ها غذا پخته‌اید استفاده نکنید چون رنگ خمیر شما را تغییر می‌دهد و در پایین آوردن کیفیت آن تاثیر می‌گذارد.

     نکته دیگر این که چون در تهیه این خمیر از مواد شیمایی مانند چسب چوب استفاده می‌شود دیگر به هیچ‌وجه در آن ظرف نباید غذا پخت چون برای سلامت شما مضر می‌باشد. برای هم زدن این خمیر روی حرارت نیاز به قاشق چوبی دارید به این دلیل که ظرف شما خش نخورد.

     

    طرز تهیه خمیر گل‌چینی (روش اول)

    برای تهیه یک خمیر مرغوب باید مراحل زیر را به ترتیب اجرا کنید:

    1- تا پیمانه تمیز است ابتدا نشاسته ذرت را به میزان لازم که در دستور گفته شده است، بر می‌داریم سپس آن را در یک ظرف تفلون که بهتر است ابتدا آن را با وازلین چرب کنیم، می‌ریزیم.

    2- سپس پیمانه را با یک قاشق غذاخوری گلیسیرین کاملا چرب کنید به‌طوری که تمام دیواره‌های داخلی لیوان به گلیسیرین آغشته شود.

    3- سپس چسب چوب را داخل پیمانه که در مرحله قبل آن را با گلیسیرین چرب کردیم می‌ریزیم به‌طوری‌که سر پیمانه خالی باشد که با این ترفند چسب چوب به‌راحتی داخل ظرف تفلون برمی‌گردد و به لیوان یا پیمانه نمی‌چسبد.

    4- در این مرحله بیایید باید بقیه گلیسیرین باقی‌مانده در پیمانه را به مواد خمیر افزوده و یک قاشق غذاخوری دیگر گلیسیرین را که در دستور گفته شده است را به مواد داخل ظرف اضافه کنید.

    5- تمام مواد موجود در ظرف را با قاشق چوبی با هم مخلوط می‌کنیم و با حرارت بسیار ملایم خمیر را به‌طور مرتب هم می‌زنیم تا مواد دست‌به‌دست هم داده و جمع شود، هر دفعه خمیر را زیر و رو کنید و مرکز آن را باز کنید تا حالت چسبندگی نداشته باشد یعنی به دست نچسبد.

    6- ابتدا امتحان می‌کنیم اگر خمیر به دست نچسبید در این حالت خمیر را برداشته و خوب وَرز دهید، خمیر را بعد از وَرز دادن در محیط گذاشته تا کاملا خنک شود و سپس پلاستیک کنید. هوا اضافه داخل پلاستیک را بگیرید، اگر دو تا سه روز در محیط بماند مشکلی ندارد اما برای نگهداری طولانی مدت خمیر آن را باید در یخچال قرار دهید و آن را داخل چند پلاستیک و داخل یک ظرف درب‌دار قرار دهید و در یخچال بگذارید.

    روش پختن خمیر گل چینی

    تصویر 4: روش پختن خمیر گل چینی

     

    روش دوم تهیه خمیر گلسازی

    تمام مراحل 1 تا 4 را که در روش اول آماده‌سازی خمیر گفته شد را  اجرا می‌کنیم و پس از مخلوط کردن همه مواد با هم، یک پلاستیک را کاملا چرب کرده و مواد را داخل آن می‌ریزیم و درب پلاستیک را می‌بندیم و آن را روی بخار کتری می‌گذاریم. حتی می‌توانیم یک ظرف را که داخل آن آب ریختیم را روی حرارت قرار دهیم و وقتی‌که آب آن جوش آمد پلاستیک را داخل آب جوش بیندازیم تا خمیر خودش را گرفته و منسجم بشود.

    ورز دادن خمیر گلسازی

    تصویر 5: ورز دادن خمیر گلسازی

     

    درست کردن خمیر چینی یا خمیر عروسک‌سازی (روش سوم)

    مواد خمیر بر اساس مراحل 1 تا 4 که در روش اول آماده‌سازی خمیر در بالا گفته شد را با هم ترکیب کنید و داخل یک ظرف پیرکس ریخته و درب ظرف گذاشته و در مایکروفر قرار دهید نکته قابل‌توجه این است که توان مایکروفر را باید روی 600 تنظیم کنید و زمان آن را بین یک الی دو دقیقه قرار دهید تا خمیر به‌دست آید.

    نحوه رنگ‌آمیزی خمیر چینی


    نحوه رنگ‌آمیزی خمیر گل چینی چندان سخت نیست و نیاز نیست که شما فرد حرفه‌ای در زمینه رنگ کردن باشید به طور کلی می‌توان گفت: خمیر چینی را با استفاده از دو روش می‌توان رنگ نمود که در ادامه به توضیح این روش‌ها پرداخته شده است.
    خمیرچینی به صورت خام، سفید رنگ است و زیبایی کار یا آثار هنری که با استفاده این خمیر درست می‌شود بعد از رنگ‌آمیزی نمایان می‌شود. اگر می‌خواهید رنگ‌ خمیر شما خاص و جذاب شود باید این مرحله را با حوصله و دقت انجام دهید تا بتوانید یک اثر هنری خاص و منحصر به فرد خلق کنید.
    ذکر این نکته ضروری است که قبل از اقدام به رنگ‌آمیزی با استفاده از هر یک از روش‌ها باید از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید تا رنگ‌ها به پوست دست شما آسیب نزند.


    رنگ‌آمیزی خمیر عروسک‌سازی قبل از خشک شدن خمیر


    در این روش بعد از این که خمیر را تهیه کردید و خمیر کاملا سرد شد باید یک گلوله به سایز متوسط از خمیر بردارید و کمی خمیر را کف دست‌تان پهن کنید سپس رنگ دلخواه‌تان را به خمیر آغشته کنید و خوب در دست‌تان ورز بدهید تا خمیر کاملا رنگ شود.
    مثلا فرض کنید اگر به مقدار زیادی خمیر با رنگ زرد نیاز دارید باید کم‌‌کم این کار را نجام دهید تا خمیر بهتر رنگ بگیرد. یعنی باید در طی چند مرحله از گلوله خمیر بردارید و آن‌ها را رنگ کنید و پس از تماس شدن گلوله‌ها، آن‌ها را با هم ادغام کنید و مجدد در حد چند دقیقه ورز دهید و بعد با وردنه پهن کنید تا گلوله‌های خمیر به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند.
    نکته: رنگ مناسب برای رنگ‌آمیزی خمیر چینی پس از خشک شدن، رنگ و روغن است که می‌توانید از برندهای ایرانی و خارجی که در بازار موجود است استفاده کنید.


    رنگ‌آمیزی خمیر چینی بعد از خشک شدن خمیر


    بعد از این که عروسک، گُل یا شیء موردنظرتان را با خمیر درست کردید و کاملا خشک شد می‌توانید آن را توسط قلم‌مو و رنگ اکرلیک رنگ‌آمیزی کنید. اگر قصد دارید پس از خشک شدن خمیر چینی، کار مورد نظرتان را رنگ‌آمیزی کنید فقط مجاز هستید برای رنگ‌آمیزی آن از رنگ اکرلیک استفاده کنید و رنگ و روغن گزینه مناسبی برای این کار نیست.


    خمیر چینی را از کجا بخریم؟


    در این مطلب به طور کامل با استفاده از سه روش مجزا، طرز تهیه خمیر چینی توضیح داده شده است و شما به راحتی در منزل می‌توانید در عرض چند دقیقه خمیر عروسک‌سازی تهیه کنید. اگر به هر دلیلی درست کردن خمیر چینی در خانه برای شما امکان‌پذیر نیست و تمایل دارید به صورت آماده شده تهیه کنید می‌توانید از فروشگاه‌هایی که لوازم هنری می‌فروشند یا فروشگاه‌هایی آنلاین که در زمینه کارهای هنری فعالیت دارند، خمیر چینی مرغوب و با کیفیت خریداری کنید.

    نکات کلیدی خمیر گل‌چینی

    برای رفع عیوب پیش آمده در خمیر یکسری نکات کلیدی وجود دارد که عبارتند از:

    1- اگر خمیر چینی خیلی سفت شده بود و بعد از استراحت کامل هم حالت کشسانی و انعطاف‌پذیری نداشت، در صورتی‌که مانند خرده نان از هم جدا شود دیگر نمی‌شود آن را ترمیم کرد و باید خمیر را دور انداخت؛ اما اگر خمیر کمی سفت بود یک خمیر دیگر درست می‌کنیم و قبل از آن‌که کاملا منسجم شود و به دست نچسبید از روی حرارت برداشته و تا گرم است به خمیر قبلی اضافه کرده و خوب وُرز دهید تا یک خمیر قابل انعطاف خوبی به‌دست آید.

    2- اگر خمیر در حین کار در اثر رنگ زدن به‌خصوص رنگ‌های تیره مانند مشکی، سبز و آبی سفت شد و حالت ترک پیدا کرد کمی چسب چوب بین خمیر گذاشته و دست‌هایتان را خوب چرب کنید و خمیر را وَرز دهید.

    3- اگر خمیر بعد از استراحت به پلاستیک چسبید و شل بود، خمیر را از پلاستیک خارج کرده و آن را به قطر یک سانت پهن کرده و در دمای محیط قرار دهید یا یک لحظه در تابه‌ای که از قبل داغ شده است به‌صورت نیمرو، زیر و رو کنید.

    4- اگر روی عروسک‌های خمیری یا گل‌های چینی بعد از درست کردن کامل خمیر ترک خورد، در این صورت مقداری خمیر نرم برمی‌داریم روی قسمت ترک‌خورده گذاشته و با انگشت توسط رطوبت آب، ترک را محو می‌کنیم.

    5- اگر عروسک بعد از خشک شدن از زیر حالت باد کرده، پیدا کرد یعنی خمیر ترش شده است و برای این کار باید حتما داخل عروسک را خالی کنید. (از خمیری که خالی کردیم می‌توانیم دوباره در حین کار و ساختن عروسک یا گل استفاده کرد.)

    سوالات متداول در تهیه خمیر گل چینی

    پاسخ

    علت سفت شدن خمیر چینی این هست که خمیر بیش از حد روی حرارت قرار بگیرد که اگر خمیرتان سفت شد راه‌حلش این هست که مجددا یک خمیر دیگر درست کنید و قبل از این که خمیر منسجم شود و به دست نچسبید از روی حرارت بردارید و تا گرم است به خمیر سفتی که دارید اضافه کنید و آن را خوب ورز دهید تا سفتی خمیر برطرف شود. روش دیگر برای برطرف کردن سفتی خمیر چینی این می‌باشد که مقداری چسب چوب را به خمیر اضافه کنید و با دست ورز بدهید تا خمیر انعطاف‌پذیر شود.

    پاسخ

    مقدار کمی از خمیر را باید بین دو انگشت خود (انگشت شست و انگشت اشاره) قرار بدهید و اگر به انگشت‌تان نچسبید و حالت انعطاف‌پذیری داشت در این صورت خمیر گل‌چینی شما آماده است.

    پاسخ

    وقتی که چسب چوب را بیش از مقدار موردنیاز دستور استفاده کنید باعث شل شدن خمیر می‌شود که برای برطرف کردن شلی خمیر باید خمیر را به قطر یک سانت پهن کرده و در دمای محیط قرار دهید یا یک لحظه در تابه‌ای که از قبل داغ شده است به‌صورت نیمرو، زیر و رو کنید.

    پاسخ

    دلایل ترک خوردن خمیر چینی عبارت‌اند از:

    • چربی خمیر کم بوده
    • موقع درست کردن، خمیر ترک ریز داشته یا خشک شده بوده.
    • اگر خمیر خود را رنگ کنید و آن را در یخچال بگذارید هم می‌تواند باعث ترک خوردن خمیر شود بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که هر موقع که به خمیر رنگی نیاز داشتید به آن رنگ اضافه کنید.
    • نکته دیگر این که اگر برای رنگ کردن خمیر از رنگ‌روغن استفاده می‌کنید بهتر است که ابتدا روغن رنگ را با دستمال پاک کنید چون امکان دارد روغن رنگ باعث ترک خوردن خمیر بشود.
    پاسخ

    بهترین نوع رنگ برای رنگ کردن خمیر چینی رنگ روغن مارک کیمیا و کامران می‌باشد که در رنگ‌های مختلف موجود می‌باشد. رنگ روغن برند وستا هم برای رنگ کردن خمیر چینی مناسب می‌باشد اما به دلیل این که برند آن خارجی است، قیمت آن گران می‌باشد.

    پاسخ

    بهترین روش رنگ کردن خمیر چینی این می‌باشد که مقداری از خمیر را بردارید و در دست خود گرد (گلوله) کنید و سپس آن را کمی با دست یا وردنه باز کنید و مقداری از رنگ مورد نظر را به آن بزنید و خوب ورز بدهید تا تمام خمیر با رنگ پوشش داده شود.

    پاسخ

    برای جلوگیری از چسبیدن خمیر به دست و سطح کار باید دستان خود یا تخته کار را کمی با وازلین چرب کنید که به راحتی این مشکل برطرف خواهد شد.

    پاسخ

    بله، بعد از درست کردن گل یا عروسک با خمیر و خشک شدن آن می‌توانید با قلم‌مو آن را رنگ کنید.

    پاسخ

    بله، فقط در صورت استفاده از رنگ اکرولیک برای رنگ کردن خمیر باید بعد از اتمام کار و خشک شدن آن با قلم‌مو کار خود را رنگ‌آمیزی کنید.

    تهیه و گردآوری مطلب: وبلاگ فروشگاه اینترنتی پرنون

    منبع: فروشگاه اینترنتی پرنون

     

     

    خوشحال می‌شویم نظرتان را درباره این مطلب بیان کنید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید

    اشتراک گذاری این مطلب

    دیدگاه (233)

      • ?????
      سلام اشکالی نداره برای پخت خمیر خمیر از نشاسته ذرت زرد رنگ استفاده کنیم چون من رفتم نشاسته گرفتم دفعه ی قبل که گرفته بودم سفید بود اما این دفعه زرد رنگه توی بافت خمیر مشکلی پیدا نمیکنه؟
      • پرنون
      سلام و عرض ادب، نشاسته ذرت مرغوب و تازه دارای رنگ سفید هست و باید هنگام درست کردن خمیر چینی، رنگ نشاسته ذرت سفید باشد.
      • ..
      سلام میتونیم برای رنگ کردن از گواش هم استفاده کنیم؟
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، بله بعد از ساخت مجسمه یا گل مورد نظر با خمیر چینی و خشک شدن کامل آن می‌توانید از گواش استفاده کنید.
      • سارا
      سلام اگه از وازلین استفاده نکنیم مشکلی پیش میاد؟
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، برای این که خمیر ترک نخورد و لطافت و نرمی را لازم را داشته باشد به وازلین نیاز است.
      • مهرابی
      چه عجیب که میگید گلیسرین گرونه جایگزین کنید بعد ظرف تفلون بخرید..!!! ظرف تفلون ارزون تره از گلیسرین؟؟؟
      • پرنون
      درود دوست عزیز، ظرف تفلون یکی از وسایل مورد نیاز برای درست کردن خمیر چینی است در صورت استفاده از ظروف دیگر خمیر شما به ظرف می‌چسبد و قابل استفاده نیست.
      • ...
      ببخشید پس از ساخت خمیر سفید رنگ میشه؟
      • پرنون
      سلام و عرض ادب، بله دوست عزیز رنگ خمیر چینی بعد از درست شدن بین سفید تا شیری هست اگر برای کار هنری که می‌خواهید انجام دهید نیاز به خمیر چینی با رنگ سفید دارید، می‌توانید بعد از اتمام کار کمی رنگ سفید به یک قسمت از خمیر اضافه کنید و خوب ورز دهید تا رنگ به خوبی ترکیب شود.
      • فاطمه
      آیامیتونیم ازهرنوع نشاسته ای استفاده کنیم؟
      • پرنون
      سلام عرض ادب، خیر دوست عزیز برای درست کردن خمیر چینی فقط باید از نشاسته ذرت مرغوب استفاده کنید.
      • پرنون
      درود وقت بخیر، خیر دوست عزیز حتما باید از نشاسته ذرت استفاده کنید.
      • دد
      از آرد ذرت هم میشه استفاده کرد؟
      • رقیه
      ممنون من با دستور درست کردم خوب شد
      • پرنون
      درود وقت بخیر، خوشحالیم که از مطلب آموزش خمیر چینی رضایت داشتید و ممنون از این که تجربه خودتان را با ما در میان گذاشتید.
      • مریم
      سلام برای رنگ کردن خمیر گل چینی میهن،ازگواش هم میشه استفاده کرد؟
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، بهترین رنگ برای رنگ کردن خمیر چینی، رنگ روغن و رنگ اکرلیک است و از گواش نباید استفاده کنید.
      • مهسا
      سلام ببخشید، میشه برای رنگ کردن خمیر از گواش استفاده کرد؟؟؟؟؟؟
      • میبیل و دیپر
      ببخشید خسته نباشید به غیر از رنگ روغن چون دستمون رنگ می شه و فقط با نفت می ره رنگ دیگه ای هم می شه زد
      • پرنون
      درود دوست عزیز، خیر از گواش استفاده نکنید بهترین رنگ برای رنگ کردن خمیر چینی، رنگ روغن و رنگ اکرلیک است.
      • Yas
      ببخشید میشه توضیح بدید که اگه امکانش هسن از روغن بجای گلیسرین استفاده کنیم باید از چه نوع روغن و چه مقدار روغن استفاده کنیم و تاثیری بر کیفیت خمیر دارد؟
      • پرنون
      درود وقت بخیر، همانطور که در مقاله خمیر چینی اشاره کردیم از گلیسیرین برای چربی خمیر استفاده می‌شود اما با توجه به این که قیمت گلیسیرین گران می‌باشد و برای همه مقرون‌ به‌صرفه نیست که برای درست کردن خمیر آن را بخرند ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای چربی خمیر خود می‌توانید از روغن مایع، کرم شیر پاک‌کن آرایشی و غیره که در خانه است، استفاده کنید و به هیچ‌وجه از کیفیت خمیر شما کم نمی‌شود. می‌توانید به جای گلیسیرین از روغن مایع خوراکی استفاده کنید. همان میزانی که در دستور برای گلیسرین ذکر شده است به همان میزان باید از روغن مایع به جای گلیسیری استفادن کنید.
      • مریم
      سلام من از از خمیر میهن استفاده میکنم اما برای ساخت خمیر در منزل و راحتر بودن خودم دستوالعمل شمارو انجام دادم اما خمیر خوب در نیامد وترک ترک شد
      • لیلی
      نه عزیزم شما تبلیغ میکنی و توی همه سایت ها همین نظر رو ثبت میکنی
      • پرنون
      درود دوست عزیز، این دستور امتحان شده است و علت ترک ترک شدن خمیر شما ممکن است به علت استفاده از چسب چوب نامرغوب باشد یا نکات یا میزان مواد گفته شده در دستور را به طور دقیق رعایت نکرده باشید.
      • مریم
      سلام چقدر میشه نگهداری کرد و در کجا نگهداری کنیم ؟
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، خمیر چینی را باید ابتدا داخل پلاستیک بگذارید و درب آن را محکم کنید و بعد داخل یک ظرف درب بسته درون یخچال بگذارید و حداکثر به مدت 6 ماه خمیر گل چینی قابلیت نگهداری دارد.
      • زهرا
      سلام خسته نباشید باید چند روز از زمان درست کردن مجسمه بگذره تا بهش اسپری فیکساتور بزنیم؟
      • پارمیس
      سلام خسته نباشید یه نوع خمیر دیگه هم هست که همون خمیر چینی هست ولی اون ضد آب هست ببخشید کسی نمی دونه اسمش چی هست ممنون ازتون
      بله من همین کارو میکنم و جواب میده
      • پرنون
      سلام و عرض ادب، متاسفانه از نحوه استفاده از فیکساتور بعد از ساخت مجسمه با خمیر چینی اطلاعی نداریم
      • عالیه
      سلام وقت بخیر ,,, می تونم برای رنگ کردن خمیر از رنگهای پودری که در رزین استفاده میشه استفاده کنم , یا پودر میکا آرایشی یا پودر رنگ کروم که در کاشت ناخن استفاده میشه , یا حتی پودر رژگونه یا سایه چشم؟ می تونم این پودرها رو با روغن بزرک قاطی کنم و به خمیر اضافه کنم؟ پودر و روغن حالت رنگ روغن میشه . می خوام خمیرم افکت فلزی داشته باشه, اصطلاحا متالیک باشه. ممنون از زحماتتون و سایت خوبی که دارید.
      • پرنون
      درود وقت بخیر دوست عزیز، طبق اطلاعات ما بهترین نوع رنگ برای رنگ کردن خمیر چینی، رنگ و روغن و رنگ اکرلیک است و از مابقی رنگ‌ها اطلاعی نداریم، شما می‌توانید یک تکه خمیر چینی را بردارید و برای نمونه به آن رنگ‌های پودری بزنید و امتحان کنید که رنگ‌های پودری برای رنگ کردن خمیر چینی است یا خیر.
      • .
      سلام خمیر که درست کردم سفت شد وازلین و چسب چون اضافه گردم ولی هنوز سفته و ترک میخوره تروخدا راهنمایی کنییییید?
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، علت سفت شدن خمیر چینی این هست که خمیر بیش از حد روی حرارت قرار بگیرد که اگر خمیرتان سفت شد راه‌حلش این هست که مجددا یک خمیر دیگر درست کنید و قبل از این که خمیر منسجم شود و به دست نچسبید از روی حرارت بردارید و تا گرم است به خمیر سفتی که دارید اضافه کنید و آن را خوب ورز دهید تا سفتی خمیر برطرف شود. روش دیگر برای برطرف کردن سفتی خمیر چینی این می‌باشد که مقداری چسب چوب را به خمیر اضافه کنید و با دست ورز بدهید تا خمیر انعطاف‌پذیر شود.
      • نگين
      سلام من خمیرم رو درست کردم اما خمیر شل هستش میشه راهکار هایی بگید تا سفتش بکنم
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، اگر خمیر بعد از استراحت به پلاستیک چسبید و شل بود، خمیر را از پلاستیک خارج کرده و آن را به قطر یک سانت پهن کرده و در دمای محیط قرار دهید یا یک لحظه در تابه‌ای که از قبل داغ شده است به‌صورت نیمرو، زیر و رو کنید.
      • رجبی
      سلام من رنگ خمیرم کدر شده میشه راهنمایی کنید چیکار باید بکنم که رنگ سفید داشته باشه
      • پرنون
      درود وقت بخیر، کمی رنگ و روغن سفید رنگ به خمیر خود بزنید و خمیر را خوب ورز بدهید تا رنگ در همه قسمت های خمیر پخش بشود.
      • پرتو
      اوکی ممنونم ن من از رنگ روشن استفاده میکنم و دیگ اینک اگ وازلین بزنیم درست میشه؟یعنی اینک با وازلین ورزش بدم؟
      • پرنون
      درود وقت بخیر، باید کمی چسب چوب بین خمیر بگذارید و خوب ورز دهید و بهتر است کمی وازلین به دست خود بزنید تا موقع ورز دادن خمیرچینی به دست نچسبد.
      • پرتو
      سلام خسته نباشید ببخشید مزاحم میشم ببخشید من خمیرم رو درست کردم ولی خیلی ترک بر میداره نمیدونم چیکار کنم ، میشه لطفا راهنمایی بفرمایید ک چرا اینطوری شده و باید چیکار کنم ، ممنونم
      • پرنون
      درود دوست عزیز، به علت مختلف خمیر چینی ترک می‌خورد: 1) اگر خمیر در حین کار در اثر رنگ زدن به‌خصوص رنگ‌های تیره مانند مشکی، سبز و آبی سفت شد و حالت ترک پیدا کرد کمی چسب چوب بین خمیر گذاشته و دست‌هایتان را خوب چرب کنید و خمیر را وَرز دهید. 2) اگر روی عروسک‌های خمیری یا گل‌های چینی بعد از درست کردن کامل خمیر ترک خورد، در این صورت مقداری خمیر نرم برمی‌داریم روی قسمت ترک‌خورده گذاشته و با انگشت توسط رطوبت آب، ترک را محو می‌کنیم.
      • نادیا کامران
      میشه خمیر چینی رو با آبرنگ هم رنگ کرد ؟
      بله عزیزم یکم روی آبرنگتو با چاقو بتراش که پودر بشه یه ذره آب قاطیش کن خیلی کم بعد خمیرسفیدتو بهش بمال وورز بده من از کرم پودر زردچوبه پنکک ورژگونه وآبرنگم استفاده کردم هیچ مشکلی پیش نمیاد من سالهاست برای دخترم عروسک درست میکنم کیفیتش هیج فرقی با،رنگ تیوپی نداره تازه به نظرم خیلی خوشرنگترم میشه
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، خیر خمیر چینی با آبرنگ قابل رنگ کردن نیست. خمیر چینی فقط باید با رنگ روغن یا رنگ اکرولیک رنگ بشود.
      • پرنون
      سلام وقت بخیر ممنون سلامت باشید، با همون مقدار وازلین که در دستور تهیه خمیر چینی ذکر شده کمی تاوه را چرب کنید و ما بقی آن با نشاسته و چسب چوب و گلیسیرین مخلوط کنید.
      • لعیا
      سلام خسته نباشین توضیحی درباره وازلین نزاشتین اینکه تابه رو با همه وازلین که برداشتیم چرب می کنیم ودر
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، خوشحالیم که مطلب آموزش خمیر چینی برای شما مفید و کاربردی بوده، شاد و پیروز باشید.
      • گلبهار
      خدا قوت واقعا عالی توضیح داده بودید
      • پرنون
      سلام و عرض ادب اطلاعاتی در این مورد نداریم متاسفانه.
      • ریحانه
      میشه جواب سوال بالایی بگید
      • ریحانه
      سلام وقت بخیر برای براق شدن سطح مجسمه هایی که درست میکنیم. و برای زیبا شدن سطح مجسمه ها چه اسپری بزنیم؟
      • زهرا
      اسپری رنگ بزن براق میشه برو بگو برا ظروف سفالی میخوام بهت میدن
      • پرنون
      سلام وقت شما هم بخیر، متاسفانه اطلاعی درباره این مورد نداریم.
      • بهمن ولی پور
      سلام علیکم وقت بخیر با تشکر از مطالب مفیدتون، یه سوال داشتم از خدمتتون. مقاومت خمیر چینی در مقابل حرارت چگونه است؟ پی وی سی ذوب شده آسیبی به خمیر چینی وارد نمیکنه آیا ؟ ممنون میشم پاسخ بدین.
      • پرنون
      درود آیلین عزیز، برای خشک شدن عروسک خمیری فقط کافی است آن را در دمای محیط منزل قرار بدهید تا خشک شود و اصلا به فر نیاز نیست.
      • پرنون
      سلام زهره عزیز، رنگ اکرلیک را باید بعد از خشک شدن خمیر چینی استفاده کنید. و روش کار با رنگ اکرلیک این گونه است که وقتی عروسک خمیری خشک شد مقداری از رنگ اکرلیک را با آب مخلوط می‌کنیم و با قلم‌مو عروسک ساخته شده با خمیر چینی را رنگ می‌کنیم.
      • آیلین
      سلام خیلی ممنون از مطالبتون،بعد از ورز دادن خمیر و از نایلون درآوردن اون و عروسک ساختن باید در فر برای خشک شدن اون استفاده کنیم؟
      • زهره
      سلام ... روز بخیر ... چطور میشه از رنگ اکرولیک استفاده کرد ؟ مثل رنگ روغن ها قبل از حالت دادن خمیر رنگ رو اضافه کنیم و ورز بدیم تا کل خمیر رنگی بشه یا اینکه بعد از خشک شدن میشه با رنگ اکرولیک روی کار رو رنگ کرد ؟!
      • ربات
      عالی بود
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، خیر از گواش نمی‌توانید استفاده کنید برای رنگ کردن خمیر چینی فقط باید از رنگ و روغن یا رنگ اکرلیک استفاده کنید.
      • یاس
      میشه با گواش رنگ کرد؟
      • J
      من نتونستم درست کنم هداقل فیلم کوتاه بگزارید ممنون لطفاً رسیدگی کنید
      • پرنون
      درود وقت شما هم بخیر، یکی از دلایل سفیدک زدن خمیر چینی استفاده از چسب چوب نامرغوب یا نشاسته ذرت نامرغوب هست که این مورد قابل برطرف کردن نیست.
      سلام وقت بخیر دلیل سفیدک زدن خمیر چی هست چجوری میشه درستش کرد؟
      • پرنون
      سلام وقت شما هم بخیر، بهتر است نشاسته ذرت را از فروشگاه‌های لوازم قنادی به صورت پودری آماده هستند، تهیه کنید . اون نوع نشاسته ای که شما میفرمایید که تهیه کنید و خودتان آسیاب کنید نشاسته گل هست و برای تهیه خمیر چینی مناسب نیست. بعد از درست کردن عروسک با خمیر باید اون را دمای محیط قرار بدهید تا خشک بشود اصلا نیاز به فر نیست. شاد و پیروز باشید.
      • الهام
      با سلام و وقت بخیر میخواستم بدونم آیا پودر نشاسته ذرت همون نشاسته هست که در سوپری ها و عطاری ها موجود هست ؟ آیا میتونیم تهییه کنیم و آسیاب کنیم؟ و اینکه کدوم نوع خمیر رو بعد از ساخت مجسمه رو بعد از ساخت باید در فر قرار بدهیم برای خشک شدن ؟
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، در صورتی که در مورد ساخت خمیر چینی سوالی دارید در همین بخش نظرات بپرسید کارشناس مربوطه شما را راهنمایی می‌کنند.
      • مسعود
      میشه از کارشناستون در مورد خمیر چینی مشاوره بگیرم؟
      • پرنون
      درود وقت بخیر، در برخی مواقع چرب بودن بیش از حد خمیر چینی باعث می‌شود که خمیر موقع کار ترک بخورد، برای اطمینان بهتر است اول مقدار کمی از خمیر را بردارید و با آن کار کنید و تست کنید ببینید در حین کار ترک می‌خورد یا چربی بیش از حد آن مانع از کار کردن می‌شود اگر این موارد اتفاق افتاد یک خمیر جدید درست کنید و حتما حتما مقدار گلیسیرین و وازلین را به مقداری که در دستور گفته شده، استفاده کنید.
      • :/
      سلام من خمیری ک درست کردم خیلی چرپ شده ایا خمیرم خراب شده لطفا بگین من باید دوباره درست کنم یا نه ممنون
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، بستگی به دمای محیط و کیفیت خمیر داره برخی خمیرها در عرض چند ساعت خشک می‌شوند و برخی دیگر بعد گذشت یک روز خشک می‌شوند.
      • طنین
      خمیر بعد از چند وقت خشک میشه؟
      • پرنون
      دورد دوست عزیز، خوشحالیم که این آموزش برای شما مفید بوده و ممنون از این که نظرتان را با ما به اشتراک گذاشتید.
      • محیا
      عالی واقعا ممنون????❤❤❤
      • پرنون
      سلام، حتما باید از وازلین برای تهیه خمیر چینی استفاده کنید.
      • مهسا
      میشه بجای وازلین از روغن استفاده کرد
      • پرنون
      درود وقت بخیر، بله دوست عزیز برای تهیه خمیر چینی به جای گلیسیرین می‌توانید از روغن مایع استفاده کنید.
      • ندا
      سلام ببخشید اگه به جای گلیسیرین و وازلین فقط روغن مایع بزنیم میشه خمیر درست کرد؟؟
      • پرنون
      سلام ممنون سلامت باشید، بهتر هست که یک روز بزارید استراحت کنه ولی اگر خیلی عجله دارید بعد از چند ساعت هم می‌توانید با آن کار کنید به شرط آن که خمیر کاملا خنک شده باشد.
      • پرتو
      سلام خسته نباشید شرمنده مزاحم شدم ی سوال راجعبه خمیر داشتم خمیر رو وقتی پختیم حتما باید یک روز بزاریم استراحت کنه یا ن میتونیم بعد از یک ساعت دو ساعت میتونیم ازش استفاده کنیم؟
      • پرنون
      سلام و عرض ادب، اصولا برای کارهای رزینی و ساخت زیورآلات از خمیر فیمو استفاده می‌کنند.
      • امینی
      سلام ایا میشه از خمیر گل چینی در کار های رزینی استفاد ه کرد؟
      • پرنون
      درود دوست عزیز وقت شما هم بخیر، برای پختن خمیر چینی مهم استفاده از ظرفی هست که نچسب باشه که اصولا تفلون استفاده می‌کنند اگر شما هم ظرفی غیر از تفلون دارید و از نچسب بودن آن مطمئن هستید می‌توانید از آن استفاده کنید.
      • آتاناز
      سلام وقت بخیر میشه بجای قابلمه تفلون از قابلمه ی نچسب استفاده کرد؟؟ اگه زودتر جوابه منو بدید ممنون میشم♡
      • پرنون
      سلام وقت شما هم بخیر، علت سفت شدن خمیر چینی این هست که خمیر بیش از حد روی حرارت قرار بگیرد که اگر خمیرتان سفت شد راه‌حلش این هست که مجددا یک خمیر دیگر درست کنید و قبل از این که خمیر منسجم شود و به دست نچسبید از روی حرارت بردارید و تا گرم است به خمیر سفتی که دارید اضافه کنید و آن را خوب ورز دهید تا سفتی خمیر برطرف شود. روش دیگر برای برطرف کردن سفتی خمیر چینی این می‌باشد که مقداری چسب چوب را به خمیر اضافه کنید و با دست ورز بدهید تا خمیر انعطاف‌پذیر شود.
      • .
      سلام وقتتون بخیر من با دستور شما خمیر درست کردم ولی سفت شد چیکار کنم تا نرم تر شه
      • پرنون
      درود وقت بخیر، گواش مناسب رنگ کردن خمیر چینی نیست و بهترین رنگ برای رنگ کردن خمیر چینی رنگ و روغن و رنگ اکرلیک است.
      • ...
      سلام با گواش هم میشه خمیر چینی رو رنگ کرد؟
      • پرنون
      درود دوست عزیز خوشحالیم که آموزش خمیر چینی برای شما مفید و کاربردی بوده، باید کمی چسبی چوب به قطعه‌هایی که می‌خواهید به هم وصل بشوند بزنید تا به هم بچسبند. برای بعضی از قسمت‌ها هم مانند سر عروسک نیاز است که از خلال دندان و چسب چوب همزمان استفاده کنید.
      • Samiyeh
      سلام من هم خمیر رو با دستور شما درست کردم عالی شد و تنها مشکلم اینه که وقتی می خوام عروسکم رو درست کنم اصلا قطعه های کوچیک به هم نمی چسبند اگر میشه را هنمایی کنید
      • پرنون
      سلام ممنون سلامت باشید، کمی چسب چوب بین خمیر بگذارید و خوب ورز بدهید یا مقداری خمیر دیگر درست کنید و با یک تکه از خمیرتان که ترک ترک شده مخلوط کنید و ورز بدهید اگر این دو راه حل کارساز نبود خمیر چینی شما دیگر فاقد استفاده است.
      • کریمی
      سلام خسته نباشید من خمیرچینی درست کردم ولی این بار فک میکنم حرارتش یکم بیشتر شدو خمیرم مثل قبل در نیومد ترک ترک شده میشه درستش کردیادیگه به درد نمیخوره؟
      • پرنون
      سلام دوست عزیز ممنون سلامت باشید، متاسفانه اطلاعی در مورد خمیر کلی نداریم.
      • پرنون
      درود دوست عزیز خوشحالیم که مطلب آموزش خمیر چینی مورد توجه شما قرار گرفته است، خیر دوست عزیز برای پخت خمیر چینی یک ظرف تفلون مخصوص قرار بدهید چون تو ظروف تفلون استفاده شده خمیر پخت بشه خمیر رنگ میگیره.
      • بهاره
      سلام خسته نباشيد نوعي خمير با نام خمير كلي يا همان خمير چيني كه با نشاسته ذرت و شامپو يا مايع ظرفشويي تهيه ميشود ميتواند جايگزين اين خمير شود و مرغوبيت خمير چيني با دستور فوق را دارد؟
      واقعا عالی و کامل بود ممنونم از لطف تون فقط یک سوال اگر خمیر توی ظرف تفلونی که قبلا توش غذا پخت شده باشه درست کنیم ایا خراب میشه و اسیب میبینه؟؟
      • پرنون
      سلام وقت شما هم بخیر، بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای ساخت ماکت کیک فوندانت است اما اگر تمایل به استفاده از فوندات ندارید، می‌توانید از خمیر چینی استفاده کنید.
      • آرمین
      سلام وقت بخیر برای کاور ماکت کیک(غیر خوراکی) میشه از خمیر چینی بجای فوندانت استفاده کرد؟ اگر نمیشه شما چ خمیری پیشنهاد میکنید؟
      • پرنون
      درود دوست عزیز، به طور کلی خمیر چینی شکننده است اگر خمیر مقاوم می‌خواهید که شکننده نباشد باید خمیر فیمو تهیه کنید، برای قابل شستشو بودن خمیر می‌توانید از اسپری فیکس کردن (اسپری فیکساتیو) استفاده کنید و نکته مهم این که زمانی که خمیر چینی را شستشو دادید بلافاصله باید آن را با یک دستمال خشک کنید.
      • موسوي
      سلام چطور ميشه خمير رو بعد از اتمام كار قابل شستشو داشتم باشم و محكم او نشكن باشه
      • پرنون
      درود وقت بخیر، گلیسرین را از فروشگاه‌هایی که لوازم هنری و وسایل گلسازی می‌‎فروشند، می‌توانید تهیه کنید.
      سلام آیا گلیسیرین مخصوص گل سازی را باید تهیه کنیم ؟ و از کجا بخریم؟
      • پرنون
      سلام دوست عزیز وقت بخیر، گلبرگ‌هایی را که درست می‌کنید روی پنبه قرار بدهید تا خشک بشود و ببینید این روش مشکل را شما را برطرف می‌کند.
      • گلی خانوم
      سلام من خمیر رو درست میکنم برای کار گل خمیری ) کاکتوس( وقتی که میزارم خشک بشه گلبرگ هاش حالت تو رفتگی پیدا میکنه همون سمتی که روبه زمین بوده دلیلش چیه؟
      • پرنون
      درود دوست عزیز، مطلبی که در مورد آموزش خمیر چینی تهیه کردیم در آن سه روش درست کردن خمیر چینی آموزش داده شده است که با مطالعه این مطلب و رعایت نکات، خمیر چینی با کیفیتی را می‌توانید تهیه کنید.
      • فاطمه
      خمیر ج ینی چجور اموزشش یاد بگیرم
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، کمی چسب چوب بین خمیر بگذارید و خوب ورز بدهید.
      • لیلا
      سلام من خمیر درست کردم ولی حس میکنم بیشتر از 2قاشق گلیسیرین ریختم برای جلو گیری از ترک در حین کار چی کار کنم؟
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، فرنی زمانی آماده است که به غلظت رسیده باشد اما خمیر چینی وقتی آماده است که مواد منسجم شده باشند و به دست نچسبد.
      • فاطمه
      تقریبا مثل فرنی درست میشه چون نباید زیاد روی گاز بمونه درسته؟
      • پرنون
      درود وقت شما هم بخیر، خمیر هوا خشک با خمیر چینی کمی تفاوت دارد در اصل این خمیر نیاز به پخته شدن و روی حرارت قرار گرفتن ندارد و در مجاورت هوا خشک می‌شود و از آن برای عروسک‌سازی و ساخت زیورآلات استفاده می‌کنند.
      • زهرا
      سلام وقت بخیر. ببخشید خمیر هواخشک چیه؟ خیلی تبلیغش میکنن. میخواستم بدونم همون خمیری چینی هست؟
      • پرنون
      درود دوست عزیز، نظر شما به تیم تولید محتوا وبلاگ پرنون درباره ویدئو خمیر چینی منتقل می‌شود.
      • مریم
      عالی بود
      • امیر
      ببخشید،میشه یه ویدیو درباره ساخت همین خمیر به اشتراک بزارید؟
      • پرنون
      سلام دوست عزیز روز شما هم خوش، متاسفانه اطلاعی درمورد خمیر سرد نداریم.
      • زهرا
      سلام روز خوش. یه سؤال داشتم کاربرد خمیر سرد چیه و اینکه همون خمیر سنتی هست؟ از خمیر سرد در چه مواردی میشه استفاده کرد؟ شنیدم میگن برای اسکلت مجسمه خمیر سنتی مناسبه
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، بعد از آماده سازی باید خمیر را بپزید در مطلب طرز تهیه خمیر چینی به سه روش آماده‎‌سازی خمیر چینی اشاره شده است.
      • حسین
      سلام بعد از آماده سازی کار خودش خشک میشه یا باید پخت خمیرو؟
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، مدت زمان بستگی به گرمای محیط داره تایم دقیقی را نمیشه گفت وقتی خمیر را در دمای محیط پهن کردید با انگشت دست تست کنید اگر حالت چسبندگی نداشت و بین دو انگشت نچسبید اوکی هست. در نهایت باز هم اگر هنوز شل بود یک لحظه در تابه‌ای که از قبل داغ شده است به‌صورت نیمرو، زیر و رو کنید.
      • پرتو
      خب تا کی باید خمیر را در دمای محیط قرار دهیم؟
      • پرتو
      اوکی ممنون شرمنده اسمم پرتو هست اشتباهه تایپی بود ممنونم از پاسختون
      • پرنون
      درود دوست عزیز ممنون سلامت باشید، وقتی که چسب چوب را بیش از مقدار موردنیاز دستور استفاده کنید باعث شل شدن خمیر می‌شود که برای برطرف کردن شلی خمیر باید خمیر را به قطر یک سانت پهن کرده و در دمای محیط قرار دهید یا یک لحظه در تابه‌ای که از قبل داغ شده است به‌صورت نیمرو، زیر و رو کنید.
      • پدتو
      سلام خسته نباشید ببخشید مزاحم شدم من طبق روش شما پیش نرفتم طبق روش ی سایت دیگ ای پیش رفتم ولی شل شده نمیدونم چرا باید چیکار کنم؟
      • پرنون
      درود دوست عزیز وقت شما هم بخیر، برای خشک کردن عروسک خمیری موارد زیر را رعایت کنید: 1-از خمیر نسبتاً سفت استفاده کنید. 2-هنگام گلوله کردن خمیر هیچ ترکی روی سطح نباشد. 3-برای تهیه قسمت های بزرگ چند سوراخ روی سطح آن ایجاد کنید. بعد از خشک شدن سوراخ ها را پر نمایید. 4-هنگام خشک کردن عروسک سعی نمایید دور تا دور آن به یک گونه در معرض هوا قرار گیرد. 5-چنانچه عروسک سریع خشک شود امکان تو رفتن آن بسیار کم خواهد بود. بنابراین از باد پنکه برای این امر استفاده نمایید. البته هر چه سایز عروسک بزرگ باشد دیرتر خشک خواهد شد.
      • زهرا
      سلام وقتتون بخیر.یه سؤال داشتم. عروسک هایی که با خمیر درست میکنم با اینکه جلوی باد کولر میذارم بازم خیلی زمان میبره تا خشک بشه. مثلا چند هفته طول میکشه تا خشک بشه. با اینکه تمام نکات رو هم برای درست کردن خمیر رعایت میکنم و خمیرم نسبتا سفت هست. بنظرتون علتش چیه؟ و چه کاری میشه برای تسریع در خشک شدن خمیر انجام داد؟
      • پرنون
      سلام دوست عزیز؛ برای خشک کردن عروسک خمیری موارد زیر را رعایت کنید: 1-از خمیر نسبتاً سفت استفاده کنید. 2-هنگام گلوله کردن خمیر هیچ ترکی روی سطح نباشد. 3-برای تهیه قسمت های بزرگ چند سوراخ روی سطح آن ایجاد کنید. بعد از خشک شدن سوراخ ها را پر نمایید. 4-هنگام خشک کردن عروسک سعی نمایید دور تا دور آن به یک گونه در معرض هوا قرار گیرد. 5-چنانچه عروسک سریع خشک شود امکان تو رفتن آن بسیار کم خواهد بود. بنابراین از باد پنکه برای این امر استفاده نمایید.
      • پرنون
      درود ثنا عزیز، بله می‌توانید از رنگ اکرلیک محلول در آب برای رنگ کردن خمیر چینی استفاده کنید فقط بهتر است بعد از درست کردن عروسک و خشک شدن آن با قلم مو خمیر را با رنگ اکرلیک رنگ کنید.
      • مریم
      سلام میخواستم بدونم چرا بعد از ساخت عروسک روی میز که قرارش میدم تا خشک شه بعد زیرش یه فرو رفتگی ایجاد میشه؟
      • ثنا
      سلام وقت شما به خیر. میخواستم بدونم میشه خمیر رو به جای رنگ روغن با رنگ اکرلیک محلول در آب رنگش کرد؟
      • پرنون
      درود دوست عزیز، ظرفی که در آن خمیر چینی تهیه می‌شود حتما باید تفلون باشد اگر جنس دیگری باشد خمیر در آن می‌چسبد.
      • ۰۰۰۰
      ببخشید از ان قابلمه دیگر نمی شود استفاده کرد
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، خیر امکان پذیر نیست بهتر است برای رنگ کردن خمیر چینی از رنگ و روغن یا رنگ اکرولیک استفاده کنید.
      • ،،،
      با آب رنگ یا گواش هم میشه خمیر رو رنگ کرد؟
      • پرنون
      درود خدمت شما، سپاس از لطف شما دوست عزیز، شاد و سلامت باشید.
      • زهرا
      بسیار بسیار سپاس از اینکه جوابگوی مشکلات ما هستین. شما بی نظیرین. پیروز و تندرست باشید
      • پرنون
      درود دوست عزیز خواهش می کنم، این موارد را رعایت کنید ببینید تاثیری داره جلوگیری از تو رفتن و باد کردن عروسک‌های خمیری پس از خشک شدن 1-از خمیر نسبتاً سفت استفاده کنید. 2-هنگام گلوله کردن خمیر هیچ ترکی روی سطح نباشد. 3-برای تهیه قسمت های بزرگ چند سوراخ روی سطح آن ایجاد کنید. بعد از خشک شدن سوراخ ها را پر نمایید. 4-هنگام خشک کردن عروسک سعی نمایید دور تا دور آن به یک گونه در معرض هوا قرار گیرد. 5-چنانچه عروسک سریع خشک شود امکان تو رفتن آن بسیار کم خواهد بود. بنابراین از باد پنکه برای این امر استفاده نمایید.
      • زهرا
      سلام و تشکر فراوان بابت پاسخگویی شما. من خمیر درست کردم بعد از ده ساعت استراحتی که دادم باهاش عروسک درست کردم ولی متأسفانه بازم عروسکم باد کرد. یعنی خمیرم ترش کرد. در صورتی که نه خمیر خیلی مونده بود نه شرایط هوا بد بود. بنظر شما مشکل کجاست؟
      • پرنون
      درود دوست عزیز؛ خوشحالیم که مطلب آموزش خمیرچینی مورد توجه شما قرار گرفته و ممنون از این که نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.
      • زهرا
      مطالب واقعا عالی بود، بهتر از این نمیشد، ممنون
      • پرنون
      سلام وقت شما هم بخیر، به علت این که در خمیر چینی از نشاسته ذرت استفاده می‌شود بعد از پخت باید در یخچال نگهداری شود (به خصوص در هوای گرم) در غیر این صورت خمیر کپک زده یا ترش می‌شود.
      • زهرا
      سلام وقت بخیر. خمیر من موقع خشک شدن باد میکنه. فرمودین بخاطر ترش شدن خمیر هست. علت ترش کردن خمیر چیه؟
      • پرنون
      سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز بسیار خرسنیدیم که دستور تهیه خمیر چینی برای شما کاربردی بوده است. وسایل مورد نیاز برای عروسک‌سازی با خمیر چینی را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم هنری در شهر خود تهیه که یا با جستجو در گوگل به صورت آنلاین خریداری کنید.
      • سبا شبان
      سلام و عرض خسته نباشید به کادر زحمت کش سایت پرنون من از طرز تهیه شما استفاده کردم و کاملا راضی هستم اما یک سوال ابزار این کار را از چه جاهایی میتوان تهیه کرد اگر بخوام صورت عروسک درست کنم از ابزاری که مثل غلتک های سر دایرهای از کجا باید بگیرم ممنون میشم
      • پرنون
      سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز، شما می‌توانید خمیر چینی را داخل پلاستیک بگذارید و سپس پلاستیک را در یک ظرف در بسته قرار بدهید و در یخچال نگهداری کنید که ماندگاری آن با این روش تا 6 ماه می‌باشد.
      • خانم براتی
      ضمن سلام و عرض ادب خدمت کادر زحمت کش سایت پرنون خواستم مطلع بشم آیا روشی وجود دارد که خمیر چینی به مدت ۱ تا ۲ هفته ماندگار باشد؟
      • پرنون
      درود دوست عزیز، در تهیه خمیر چینی چسب چوب هیچ گونه جایگزینی ندارد و جزء مواد اولیه ضروری در تهیه خمیر چینی هست.
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، وازلین جایگزینی در خمیر چینی ندارد و باید حتما در تهیه خمیر چینی از وازلین استفاده کنید زیرا چربی موجود در وازلین برای خمیر چینی مناسب است.
      • اسرا
      سلام . ببخشید جایگزین چسب چوب در خمیر چینی چیست ؟؟
      سلام. جایگزین وازلین چیه؟ میشه از ویتامین a یا کرم مرطوب کننده استفاده کرد
      • پرنون
      سلام و عرض ادب خدمت شما، به خاطر این که خمیر چینی بعد از این که خشک میشه شکننده است اما یکی از دوستان در بخش پیام‌ها به ما اطلاع رسانی کردند و گفتند: به عنوان مروارید از خمیر چینی برای ساخت زیورآلات استفاده کردند و خیلی هم خوب شده بود.
      • دوست عزیز
      سلام ببخشید میشه بپرسم چرا نمیتونیم ازین خمیر برای زیورآلات استفاده کنیم؟
      • پرنون
      درود دوست عزیز، کارهایی که با خمیر چینی درست می‌شوند بعد از خشک شدن کاملا سفت هستند.
      • ᗰᗩᕼᗷᑌᗷᗴ YᗩKᑌᗷI
      کار بعدازخشکشدن انعطاف داره یا کاملا سغفت میشه؟
      • پرنون
      سلام ممنون سلامت باشید، نیازی به حرارت دادن نیست دوست عزیز.
      • ....
      سلام خسته نباشید در روش دوم بعد ازاینکه همه مواد رو مخلوط کردیم و روی حرارت هم زدیم درون کیسه میگذاریم یا اینکه نیازی به حرارت دادن نیست؟
      • پرنون
      درود دوست عزیز وقت بخیر؛ چون رنگ وستا جز رنگ و روغن است بهتره قبل از درست کردن عروسک، خمیر را با رنگ وستا رنگ کنید. در مورد مقاوم سازی خمیر هم متاسفانه اطلاعی ندارم به هر حال خمیر چینی در حالت وارد شدن ضربه به آن شکنندگی را داره .
      • ....
      سلام ممنون از زحماتتون .میشه بعد از خشک شدن عروسک از رنگ روغنی وستا برای رنگ کردنش استفاده کنم؟یه سوال دیگه که دارم اینکه چطور عروسک هام رو مقاوم کنم .یعنی تا حد زیادی نشکن بشن
      • پرنون
      سلام دوست عزیز ممنون سلامت باشید، بهترین روش رنگ کردن خمیر چینی یا عروسک سازی این است که ابتدا یک مقدار از خمیر را بردارید و آن را در دستتان گرد کنید و کمی آن را فشار دهید تا باز شود، سپس رنگ موردنظرتان را در وسط آن بریزید و خوب ورز بدهید تا خمیر رنگ را به خود جذب کند و دوباره یک مقدرا ر دیگه از خمیر را به خمیر رنگ شده اضافه کنید. دو نکته را موقع رنگ کردن خمیر چینی رعایت کنید: 1- وقتی می‌خواهید خمیر را رنگ کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما از دستکش استفاده کنید. 2- همیشه به مقدار مورد نیاز از هر رنگی که نیاز دارید خمیر را رنگ کنید، چون بیش از حد خمیرهای رنگی درست کردن و استفاده نکردن از آن‌ها باعث خشک شدن یا ترک برداشتن خمیر می‌شود و اگر خمیر را به صورت خام در یخچال نگه دارید و هر وقت که به هر رنگی نیاز داشتید آن را رنگ کنید خیلی بهتر است. (به عنوان مثال فرض کنید برای درست کردن بدنه یک عروسک شما به رنگ قرمز نیاز دارید در این صورت بهتر است فقط به اندازه بدنه عروسک خمیر بردارید و آن را با رنگ قرمز، رنگ کنید.)
      • پریا
      سلام خسته نباشید چجوری خمیر چینی رو رنگ کنم رنگ رو ب خمیر اظافه کنم یا بعد اینکه درست کردم عروسک رنگ کنم؟
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، اگر روغن را به اندازه مورد نیاز استفاده کرده باشید نباید خمیر چرب شود؛ به عنوان تست یک مقدار از خمیر را بردارید و به آن چسب چوب بزنید اگر جواب داد به بقیه خمیر بزنید در غیر اینصورت خمیر جدید درست کنید و با آن مخلوط کنید فقط حواستان باشد که روغن آن را به اندازه به مواد اضافه کنید.
      • عذرا شریفی
      روغن خوراکی زدم و خیلی چرب شده و انسجام ندارد! می‌توان قبل از استفاده چسب چوب بهش اضافه کنم یا بلافاصله بعد از پخت باید چسب چوب را اضافه کرد؟ یا اینکه یک سری دیگه خمیر درست و با قبلی مخلوط کنم؟!
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، برای رنگ کردن خمیر چینی با رنگ اکرولیک باید خمیر کاملا خشک شود و بعد با قلم‌مو با رنگ اکرلیک خمیر را رنگ کنید. خمیر چینی چون چرب است و پایه روغنی دارد با رنگ و روغن رنگ بهتری به خود می‌گیرد و رنگ بهتر به خورد خمیر می‌رود.
      • مهتاب
      سلام وقت بخیر آیا برای رنگ کردن خمیر با رنگ اکرلیک نیازه که کارمون خشک بشه و بعد از خشک شدن رنگ کنیم یا اینکه میشه خود خمیر را رنگ کنیم و بعد کار کنیم؟لطفا این سوال رو هم جواب بدید که تفاوت رنگ اکرلیک و رنگ روغن در کیفیت خمیر چیه؟ممنونم
      • پرنون
      سلام و عرض ادب، زمان خشک شدن خمیر چینی را به صورت دقیق نمی‌توان گفت و بستگی به دمای محیط دارد.
      • رامین
      سلام ممنون از آموزشتون.ببخشید بعد اینکه طرحمون رو کار کردیم چ مدت زمان میبره تا کار کاملا خشک بشه و اماده رنگ زدن بشه؟
      • پرنون
      درود وقت بخیر، اصولا خمیر چینی را از فروشگاه‌هایی که لوازم هنری ارائه می‌کنند، می‌توانید بخرید و همچنین یکسری فروشگاه‌های اینترنتی برای فروش دارند که به صورت آنلاین می‌توانید خرید کنید.
      • ریحانه
      سلام ببخشید خمیر چینی رو از کجا تهیه کنیم؟
      • پرنون
      سلام وقت بخیر یکی از دلایل اصلی منسجم نشدن خمیر و جدا شدن آن از هم استفاده نکردن از چسب چوب نامرغوب است که همان‌طور که در آموزش اشاره شد بهترین مارک چسب چوب برای تهیه خمیر چینی چسب چوب شمال است.
      • دیانا کمالی
      سلام من طبق آموزش بالا رفتم ولی خمیرم منسجم نشد و کمی از هم جدا میشه میشه بگید باید چکار کنم
      • پرنون
      سلام و عرض ادب، بهترین رنگ برای رنگ کردن خمیر چینی رنگ و روغن است.
      • عسل
      سلام ببخشید از کدوم مدل رنگ استفاده کنیم تا بهتر شود؟????
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، وقتی بعد از پخت خمیر متوجه شدید که خمیرتان سفت شده بهتر است کمی چسب چوب را بین خمیر بگذارید و ورز بدهید، اگر بعد از اضافه کردن چسب چوب خمیر کمی استراحت کند بهتر است.
      • پریا
      سلام ببخشید گفتیم که اگر خمیر تون سفت شد میتونید از چسب چوب استفاده کنید دو تا سوال داشتم اول اینکه چسب چوب را وقتی که می خواهیم عروسک مونرو درست کنیم اضافه میکنیم؟سوال دوم اینکهبعد از اینکه چسب چوب را اضافه کردیم باز هم خمیر استراحت میخواد؟؟
      • پرنون
      سلام ممنون سلامت باشید، انشاله در دستور کار قرار می‌دهیم تا مطلبی تحت عنوان آموزش قالب گیری با خمیر در وبلاگ منتشر شود، بله خمیر چینی قابلیت قالب گیری را دارد.
      • قاسم
      سلام خسته نباشید میشه اموزش خمیر قالب گیری هم بذارید ،این خمیر امکان استفاده برای قالب گیری رو داره
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، انشاله در دستور کار قرار می‌دهیم که در آِینده مطلب آموزش ساخت خمیر پلیمری را در وبلاگ منتشر کنیم.
      • پرنون
      سلام و عرض ادب، تا حالا بهترین رنگ‌هایی که برای خمیر چینی مناسب بوده رنگ و روغن و رنگ اکرولیک هست در مورد ما بقی رنگ‌ها اطلاعی نداریم.
      سلام خسته نباشید میشه اموزش خمیر پلیمری روهم بزارید لطفا
      • زهرا
      سلام آیا میشه از رنگ کیلوی ماشین یا رنگ روغنی در بنچر استفاده کرد؟؟؟
      • پرنون
      سلام و عرض و ادب خدمت شما، بسیار ممنون از این که تجربه خود را در مورد ساخت زیورآلات با خمیر چینی با ما به اشتراک گذاشتید.
      • زینب
      باعرض سلام وخسته نباشید شماتو یه نکته گفتید نمی شود زیورآلات درست کرد من به عنوان مروارید استفاده کرده بودم خیلی هم خوب شده بود
      • پرنون
      درود خانم میرزایی، برای این حالت بهتر است از خمیر سویک یا فرانز (فرانس) استفاده کنید.
      • سکینه میرزایی
      سلا اگر یک ظرف به اندازه یه سانت لبه اون پریده باشه میتونیم از خمیر چینی استفاده کنیم ؟اگر نه جایگزبن چی است ؟
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، یکی از علل زرد شدن رنگ خمیر چینی این می‌باشد که ظرف تفلونی که از آن استفاده کرده‌اید در آن قبلا غذا پخته باشید برای همین تاکید بر این است که در ظرف تفلون استفاده نشده خمیر را درست کنید.
      • جنتی
      سلام ببخشید من خمیر چینی درست کردم ولی رنگش زرد شده علتش چیه؟
      • پرنون
      درود وقت بخیر، حتما بیش از حداز روغن مایع استفاده کردید و باید فقط 2 قاشق غذاخوری روغن مایع استفاده کنید که در متن هم اشاره شده استفاده بیش از حد از گلیسرین یا روغن مایع باعث می‌شود که خمیر در حین کار ترک بردارد.
      • مینا
      سلام ببخشید من بجای گلیسیرین روغن مایع ریختم خیلی چرب شد کل دستم چرب بود موقع ورز دادن. روغن از دست هام میریخت زمین چکارش کنم؟ خراب شد؟؟؟؟
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، خیر دوست عزیز از خمیر چینی نمی‌توانید برای ساخت زیورآلات استفاده کنید.
      • مليكا
      سلام ببخشيد از اين خمير نميشه براى زيورآلات استفاده كرد؟
      • پرنون
      سلام دوست عزیز وقت بخیر، بله به همان میزان گلیسیرین از روغن مایع استفاده کنید، نمیشه دقیق مدت زمان گفت ولی خودتان باید تست کنید و بهتر است مقداری از خمیر را بین دو انگشت شست و اشاره خود قرار دهید و در صورتی که به انگشتان شما نچسبید خمیر شما آماده است.
      • شکیبا
      سلام و خسته نباشید شما اشاره کردید به جای گلیسرین میشه از روغن مایع استفاده کرد،مقدار روغن به همون میزانِ گلیسیرینه؟ و سوال دیگه اینکه زمان دقیقی نمیشه برای مدت زمان پخت خمیر به صورت تخمینی گفت؟
      • فاطمه
      سلام دوستان تاکمون کسی با خمیر میهن کارکرده چجوری چون من تاره میخوام با خمیر کارکنم به نظر شما برای شروع کار خوب هست  سایت سرزمین خمیر https://batterland.ir
      • پرنون
      سلام دوست عزیز؛ نه نمیشه با لاک رنگ کنید کارتون با کیفیت و تمیز نمیشه فقط در صورتی میتوانید از لاک استفاده کنید که فرض کنید یک عروسک با خمیر چینی درست کردید و بخواهید چشم هاش یا لب‌هاش را با لاک قرمز و مشکی رنگ کنید که به نظر من این کار هم نشه بهتره و برای اجزای صورت عروسک هم یا از خود خمیر یا ماژیک استفاده کنید بهتره و همیشه این را در خاطر داشته باشید که بهترین رنگ برای خمیر چینی رنگ‌ روغن و رنگ اکرولیک هست.
      • sara
      سلام. میشه بعد از خشک شدن خمیر با لاک اون را رنگ کرد؟
      • پرنون
      سلام خانم پاک نهاد عزیز؛ خوشحالیم که طرز تهیه خمیر چینی برای شما مفید و کاربردی بوده، چسبیدن مقداری کمی خمیر به قاشق چوبی طبیعی می‌باشد ولی باز هم اگر می‌خواهید کمتر به قاشق بچسبد به قاشق چوبی کمی وازلین بزنید.
      • حنانه پاک نهاد
      من در خانه درست کردم عالی شد فقط اگه خمیر موقق پختن به قاشق چوبی بچسبه باید چیکار کنیم
      • پرنون
      درود دوست عزیز، خیر برای رنگ کردن خمیر گل چینی از گواش نمی‌توانید استفاده کنید و باید از رنگ و روغن یا رنگ‌های اکرولیک استفاده کنید.
      • نارین
      سلام ببخشید می تونیم برای رنگ کردن خمیر گل چینی از رنگ گواش هم استفاده کنیم؟؟
      • پرنون
      وقت بخیر، تنظیمات هر مایکروفر متفاوت هست، اگر به درجه حرارت مایکروفر خود مسلط نیستید بهتر است روی گاز خمیر چینی را درست کنید.
      • عارفه
      ببخشید چجوری ماکروفر رو در توان ۶۰۰ تنظیم کنیم
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، روی اجاق گاز قرار بدهید.
      • فاطمه:)
      سلام برای من که مایکروفر ندارم و طبق صحبت هاتون توی فرهم نمیتونم پخت کنم ... از چه طریقی روی حرارت قرار بدهم
      • پرنون
      سلام دوست عزیز؛ پیشنهاد شما به تیم تولید محتوا وبلاگ پرنون منتقل خواهد شد.
      • آیلین
      سلام ببخشید از کی بهش رنگ رو اضافه کنیم
      • مبینا
      سلام میشه لطفا چند مدل ساخت وسایل مینیاتوری رو با این خمیر بگذارید
      • پرنون
      درود دوست عزیز وقت بخیر، به خاطر این که خمیر شما کامل نپخته و هنوز آب داره عروسک‌هایی که درست می‌کنید اینطوری میشه و باید کمی بیشتر بزارید خمیرتان بپزه.
      • سما
      چرا خمیر من بعد از خشک شدن حالتی که بهش دادم رو از دست میده ؟.یه جوری انگار جمع میشه وقتی خشک میشه و عروسکام سطحشون بالا پایین میشه
      • پرنون
      سلام دوست عزیز وقت شما هم بخیر، نه به هیچ وجه نمیشه از رنگ خوراکی برای رنگ کردن خمیر چینی استفاده کرد رنگ خوراکی فقط برای غذا استفاده می‌شود و برای رنگ کردن خمیر چینی فقط باید از رنگ روغن یا رنگ اکرولیک استفاده کرد.
      • فروزان
      سلام وقتتون بخیر بببخشید میشه از رنگ خوراگی به جای رنگ روغن استفاده کرد؟ کدوم بهتره؟
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، توی فر امکان درست کردن خمیر چینی نیست و بهتر است روی حرارت یا داخل مایکروفر درست شود.
      • زینب
      سلام ببخشید میخواستم بپرسم که اگه به جای مایکروفر داخل فر بگذاریم باید توی چه دمایی باشه و چه مدت باید توی فر باشه تا بپزه
      • پرنون
      سلام دوست عزیز یکی از دلایل سفت شدن خمیر این می‌باشد که بیش از حد بر روی حرارت قرار بگیرد در بخش نکات کلیدی خمیر گل چینی مقاله توضیح داده شده است که اگر خمیر چینی سفت شد چه ترفندی را برای آن به کار ببریم. ( و بعد هم در تهیه خمیر حتما باید از بهترین مارک چسب چوب که همان چسب چوب شمال است استفاده کنید تا خمیری با کیفیت داشته باشید.)
      • زارع
      سلام من ۵ بار درست کردم اما سفت شده بود هم با سایت شما هم با بقیه
      • پرنون
      درود بر شما این که خمیر چینی بعد از خشک شدن ترک بخوره دو دلیل داره که عبارتند از: 1- چربی خمیر کم بوده 2- و یا موقع درست کردن، خمیر ترک ریز داشته و خشک شده بوده. موفق باشید.
      سلام می خواستم بدونم اگر خمیر بعد از خشک شدن ترک بخوره دلیلش چی هست ؟؟
      • پرنون
      سلام وقت بخیر ممنون از محبت شما بابت این که نتیجه کار و نظر خود را درباره آموزش خمیر چینی با ما مطرح کردد.
      • گلبهار
      سلام واقعا دستوری که برای خمیر توضیح داده بودید عالی بود من قبلا دستورهای سایت های دیگه را امتحان کردم و خمیر چینی که درست میکردم هر سری یه ایرادی داشت ولی طبق دستور شما که رفتم هیچ مشکلی پیدا نکرد
      • پرنون
      سلام دوست عزیز بله می‌توانید بعد از اتمام کار به راحتی با قلم مو توسط رنگ اکرلیک کار خود را رنگ آمیزی کنید.
      سلام ميشه بعد از ساخت کارمون رو با رنگ اکرلیک رنگ کنیم؟
      • پرنون
      سلام دوست عزیز، شما بعد از این که خمیر چینی را تهیه کردید به راحتی می‌توانید آن را با رنگ‌های مدنظرتان رنگ کنید. برای رنگ کردن خمیر گل چینی می‌توانید از رنگ‌های رنگ روغن مارک ایرانی کامران و کیمیا و یا مارک خارجی وستا (vesta) استفاده کنید که به نسبت قیمت گرانتری دارد، این رنگ‌ها در فروشگاه‌های لوازم التحریر و فروشگاه‌های ابزار هنری موجود می‌باشد. بهترین روش رنگ کردن خمیر چینی یا عروسک سازی این است که ابتدا یک مقدار از خمیر را بردارید و آن را در دستتان گرد کنید و کمی آن را فشار دهید تا باز شود، سپس رنگ موردنظرتان را در وسط آن بریزید و خوب ورز بدهید تا خمیر رنگ را به خود جذب کند و دوباره یک مقدرا ر دیگه از خمیر را به خمیر رنگ شده اضافه کنید. دو نکته را موقع رنگ کردن خمیر چینی رعایت کنید: 1- وقتی می‌خواهید خمیر را رنگ کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما از دستکش استفاده کنید. 2- همیشه به مقدار مورد نیاز از هر رنگی که نیاز دارید خمیر را رنگ کنید، چون بیش از حد خمیرهای رنگی درست کردن و استفاده نکردن از آن‌ها باعث خشک شدن یا ترک برداشتن خمیر می‌شود و اگر خمیر را به صورت خام در یخچال نگه دارید و هر وقت که به هر رنگی نیاز داشتید آن را رنگ کنید خیلی بهتر است. (به عنوان مثال فرض کنید برای درست کردن بدنه یک عروسک شما به رنگ قرمز نیاز دارید در این صورت بهتر است فقط به اندازه بدنه عروسک خمیر بردارید و آن را با رنگ قرمز، رنگ کنید.)
      • زهرا
      ببخشید چطوری ما می تونیم خمیر رنگی درست کنیم اونم باچه مارک رنگی
      • پرنون
      سلام دوست عزیز وقت شما هم بخیر، ممنون از این که نظر خودتان را درباره طرز تهیه خمیر چینی با ما در ارتباط گذاشتید و خوشحالیم که از دستور تهیه خمیر گل چینی راضی بودید. موفق باشید.
      • نازنین حسن پور
      سلام وقت بخیر.واقعا دستور خمیر تون فوق العاده عالی هست ومن درست کردم و خمیر خیلی خوب شد.
      • پرنون
      سلام وقت شما هم بخیر خانم ابراهیمی عزیز، در حال حاضر آموزش عروسک‌های خمیری در وبلاگ پرنون موجود نیست اما آموزش عروسک‌های بافتنی در وبلاگ پرنون منتشر شده است.
      • فروزان ابراهیمی
      سلام وقت بخیر، شما آموزش عروسک ‌های خمیری هم دارید تو سایتتون؟
      • پرنون
      سلام خانم شاطری محترم، خوشحالیم که این مطلب طرز تهیه خمیر چینی برای شما مفید بوده و توانستید خمیر گل چینی با کیفیتی درست کنید.
      • عسل شاطری
      سلام واقعا این مطلب و توضیح تان درباره طرز تهیه خمیر چینی فوق العاده بود من طبق روشی که شما گفته بودید پیش رفتم و واقعا خمیرم عالی شد.
      • پرنون
      سلام خانم بابایی گرامی ممنون از توجه شما، بله حتما در برنامه‌های آینده خود قرار می‌‎دهیم که برای گلسازی هم در وبلاگ پرنون مطلب منتشر کنیم.
      • فائزه بابایی
      سلام،ممنون بابت مطالب خوبی که در سایتتون منتشر میکنید، لطفا آموزش های هنری بیشتر برای انواع گلسازی بزارید

    دیدگاه جدید

    شما در حال پاسخ به دیدگاه هستید

    تنظیمات

    اشتراک گذاری

    فهرست

    کد QR