جستجوی پیشرفته محصولات

قیمت

0 تومان - 14,250,000 تومان

نوع صنایع دستی

موجود در انبار

کیفیت ساخت

جدیدترین مطالب وبلاگ

بازدید از وبلاگ

در صورتی که سوال یا راهنمایی در رابطه با محصول و خدمات پس از فروش آن دارید، با ما در تماس باشید:
درخواست پشتیبانی
compress فهرست محتوا:

    با توجه به این که فروشگاه پرنون به‌طور تخصصی در زمینه فروش و معرفی انواع صنایع‌دستی فعالیت دارد و مطالب کاملی در زمینه صنایع‌دستی ایران و جهان فراهم می‌کند، در بین مطالب ارائه شده معرفی سازمان بین‌المللی صنایع‌دستی و شورای جهانی صنایع‌دستی را ضروری دانستیم که در این مطلب به‌طور کامل به فعالیت‌ها و وظایف این سازمان‌ها پرداخته شده است.

    سازمان بین‌المللی صنایع‌دستی

    با تأسیس سازمان ملل متحد، حفاظت از میراث‌‌های فرهنگی بشری به یکی از سازمان‌های تخصصی آن به نام یونسکو واگذار شد. یکی از اهداف عمده‌ی این سازمان، جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات موجود در زمینه‌ی صنایع‌دستی بومی مناطق مختلف جهان و انتشار نشریات و کتاب‌های گوناگون در این خصوص است. به همین منظور در سال‌های اخیر اقدام به برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های تخصصی در زمینه‌ی راهکارهای مربوط به احیا صنایع‌دستی در حال منسوخ شده، ذکر شده است.

    یکی از اقدامات بسیار مؤثر یونسکو در خصوص احیاء و توسعه‌ی صنایع‌دستی در سطح جهان، ارتقا جایگاه اجتماعی صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی در کشورهای گوناگون است که با برگزاری مسابقات و اهدای جوایز و لوح تقدیر به افراد برگزیده در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی صورت می‌گیرد.

    اهداف یونسکو در زمینه‌ی احیا و ترویج صنایع‌دستی در کشورهای مختلف جهان معمولا با مشارکت سازمان‌های مربوطه تحقق می‌یابد. بدیهی است که شورای جهانی صنایع‌دستی که به اختصار به آن W.C.C (World Crafts Council) گفته می‌شود از اجتماع سازمان‌های ملی تخصصی تشکیل یافته است.

    افزون بر شورای جهانی صنایع‌دستی، یونسکو در دهه‌ی 90 میلادی نظر به اهمیت موضوع صنایع‌دستی در سطح جهانی اقدام به تأسیس مرکز بین‌المللی ترویج صنایع‌دستی که به اختصار به آن CIPA (Center International de Promotion de Artisanat) گفته می‌شود، نمود.

    سازمان بین المللی صنایع دستی

    آشنایی با شورای جهانی صنایع‌دستی

    شورای جهانی صنایع‌دستی (WCC AISBL) یک سازمان غیرانتفاعی و غیردولتی است که در سال 1964 در نیویورک توسط آیلین آزبورن وب و یکی از بنیانگذاران خانم مارگارت پچ و اسمت کمالادوی چاتوپادهای برای ترویج مشارکت، تقویت توسعه اقتصادی از طریق فعالیت‌های مرتبط با صنایع‌دستی، سازمان‌دهی برنامه‌های مبادله، کارگاه‌های آموزشی، کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها تأسیس شد.

    شورای جهانی صنایع‌دستی وابسته به یونسکو است که از هر کشور تنها یک سازمان می‌تواند به‌عنوان نماینده‌ی صنعتگران آن کشور به عضویت شورا درآید و سازمان صنایع‌دستی ایران به عضویت شورای جهانی صنایع‌دستی درآمده است. این سازمان اکنون به‌طور رسمی در بلژیک به‌عنوان یک سازمان بین‌المللی یا AISBL (مخفف فرانسوی یک انجمن بین‌المللی بدون هدف سودآوری است.) ثبت شده است. شورای جهانی صنایع‌دستی (WCC) در پنج منطقه آفریقا، آسیا و اقیانوسیه، اروپا، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی سازمان‌دهی شده است. این سازمان وابسته به یونسکو است.

    با توجه به این کشور ایران یکی از کشورهای عضو در شورای جهانی صنایع‌دستی است برای آشنایی بیشتر با انواع صنایع‌دستی ایران می‌توانید به مطلب پرطرفدارترین صنایع‌دستی ایران که در جهان شناخته شده است مراجعه کنید.

    از سال 1964 میلادی با تأسیس شورای جهانی صنایع‌دستی به عنوان یکی از سازمان‌های وابسته به یونسکو، صنایع‌دستی در قالب یک هنر-صنعت به عنوان بخشی از زندگی فرهنگی و حیات اقتصادی ملل مورد توجه قرار گرفت.

    شورای مذکور که ابتدا با تعداد محدودی از اعضا کار خود را آغاز کرد، در حال حاضر بیش از 90 کشور جهان را در برمی‌گیرد و دبیرخانه‌ی آن اکنون در شهر کیوتوی ژاپن قرار دارد. لازم به توضیح است که از هر کشور تنها یک سازمان می‌تواند به‌عنوان نماینده‌ی صنعتگران آن کشور به عضویت شورا درآید و سازمان صنایع‌دستی ایران به عضویت شورای جهانی صنایع‌دستی درآمده است. مهم‌ترین منبع تأمین هزینه‌های شورا، کمک سالانه‌ی کشورهای عضو است که در قالب حق عضویت پرداخته می‎شود.

    ارکان عمده‌ی شورای جهانی صنایع‌دستی عبارت است از: مجمع عمومی، هیئت اجرایی و پنج مجمع منطقه‌ای برای آسیا، اقیانوسیه، آفریقا، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین که در رأس هریک از آن‌ها یکی از معاونان شورای جهانی‌ صنایع‌دستی قرار دارد.

    مجامع عمومی هر چهار سال یکبار و مجامع منطقه‌ای به‌طور سالانه در یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه داده و طی آن درباره‌ی موضوعاتی که قبلا از طریق تماس دبیرخانه‌ی شورا با اعضا در دستور کار قرار گرفته است، بحث و تبادل‌نظر می‌شود. سایر فعالیت‌های شورای جهانی صنایع‌دستی برای رسیدن به اهداف یاد شده عبارتند از:

    • ایجاد ارتباط با سایر سازمان‌های بین‌المللی و استفاده از کمک‌های آن‌ها ‌نظیر سازمان یونسکو، برنامه‌ی عمران ملل متحد و بانک جهانی.
    • تماس و مذاکره با اتحادیه‌های اقتصادی بین‌المللی نظیر جامعه‌ی اروپا در مورد تعدیل حقوق گمرکی و ایجاد تسهیلات بیشتر برای ورود صنایع‌دستی از کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین.
    • تهیه و انتشار کتاب و گزارش‌های تخصصی و همچنین تهیه‌ی نشریه‌ی خبری که حاوی رویدادهای مختلف صنایع‌دستی در سطح جهان می‌باشد.
    • فراهم کردن زمینه و ایجاد ارتباط برای مبادله‌ی کارشناس و کارآموز مینان کشورهای عضو.
    • برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌های بین‌المللی صنایع‌دستی.

    به‌طورکلی مهم‌ترین نتیجه‌ای که از تلاش‌های جهانی صنایع‌دستی حاصل می‌شود، جلب‌توجه دولت‌ها نسبت به اهمیت فوق‌العاده‌ی صنایع‌دستی در زندگی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ملت‌ها هست.

    سازمان بین المللی صنایع دستی

    کشورهای عضو شواری جهانی صنایع‌دستی 

    کشورهای فعال عضو شورای جهانی صنایع‌دستی عبارتند از:

    کشورهای آسیا و اقیانوسیه: چین، ایران، هند، پاکستان، تایلند، سریلانکا، اندونزی، بنگلادش، جمهوری کره، نِپال، استرالیا، مالزی، لائوس، ژاپن، فیجی، عربستان صعودی، لبنان و فیلیپین.

    کشورهای اروپایی: فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، یونان، بلژیک، هلند، سوئد، جمهوری چک، انگلیس، قبرس و مجارستان.

    کشورهای آمریکایی: مکزیک، کلمبیا، اروگوئه، برزیل، اکوادور و گواتمالا، ایالات‌متحده‌ی آمریکا و کانادا.

    کشورهای آفریقایی: مراکش (مغرب)، مصر، تونس، اتیوپی، کامرون، سنگال، نیجریه، آفریقای جنوبی و زیمباوه.

    همچنین این شورا روز دهم ژوئن مصادف با بیستم خردادماه را هرسال به‌عنوان روز جهانی صنایع‌دستی تعیین کرده که معمولا در کشورهای عضو همراه با مراسم انتخاب و گرامیداشت صنعتگران برگزیده، برپایی نمایشگاه‌ها، همایش و ایراد سخنرانی درباره‌ی اهمیت جنبه‌های گوناگون صنایع‌دستی است.

    مهم‌ترین هدف‌هایی که شورای جهانی صنایع‌دستی به‌عنوان یک سازمان غیرانتفاعی و غیردولتی دنبال می‌کند، عبارتند از:

    • تشویق، کمک و راهنمایی به هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی و همچنین بالا بردن سطح اطلاعات تخصصی و حرفه‌ای آن‌ها با توجه به زمینه‌های متفاوت فرهنگی موجود در هر یک از کشورهای عضو.
    • حفظ و تقویت صنایع‌دستی و تجلی آن به‌عنوان رکن عمده‌ای از حیات فرهنگی ملت‌ها.
    • ایجاد همبستگی میان صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع‌دستی در سراسر جهان.

    بیشتر بدانید: در سال‌های اخیر هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی با موانعی جهت تولید و توسعه در این صنعت مواجه شده‌اند که جهت اطلاع از این مشکلات و راه‌حل‌های ارائه شده جهت رفع آن‌ها می‌توانید به مطلب مشکلات تولید صنایع‌دستی مراجعه نمایید. 

    اهداف تأسیس شهرهای شورای جهانی صنایع‌دستی چیست؟

    شبکه‌ای از شهرهای صنایع‌دستی خلاق در سراسر جهان توسط شورای جهانی صنایع‌دستی (WCC) در چارچوب اقتصاد خلاق و در پاسخ به افزایش آگاهی از سهم مقامات محلی، صنعتگران و جوامع در توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی راه‌اندازی شده است. WCC از طریق این شبکه نوآورانه و منحصربه‌فرد قصد دارد:

    • بر روی یک پلت فرم جهانی، شهرت و دارایی‌های یک شهر خلاق را در زمینه‌ی صنایع‌دستی خاص، به‌عنوان مثال در صنایع چوبی، بافندگی، سفالگری و غیره فعالیت کند.
    • پتانسیل محلی برای نوآوری و توسعه گردشگری خلاق را تقویت کند.
    • ترویج تبادل دانش، تجربیات و بهترین شیوه‌ها در زمینه‌های مختلف صنایع‌دستی، در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای ایجاد فرصت‌های جدید همکاری و مشارکت بین شهرهای صنایع‌دستی خلاق تعیین شده.
    • شبکه WCC همچنین کمکی مکمل به برنامه شهرهای خلاق یونسکو خواهد داشت و تعامل بین صنایع‌دستی و سایر صنایع خلاق را تقویت خواهد کرد.

    شورای جهانی صنایع دستی

    فعالیت‌های بین‌المللی برای معرفی ارزش‌های صنایع‌دستی

    صنایع‌دستی همواره به‌عنوان یکی از مظاهر اعتلای هنری و خلاقیت فکری و از جمله افتخارات گذشته‌ی هر کشور محسوب شده و کوشش می‌شود تا از آن برای کسب اعتبار و حیثیت فرهنگی بیشتر در جامعه‌ی بین‌المللی استفاده شود. این فاصله به ویژه در کشورهای جهان سوم برای جبران فاصله‌ی زیادی که میان آن‌ها با کشورهای پیشرفته وجود دارد، به نحو بارزتری احساس می‌گردد. برای معرفی ارزش‌های فرهنگی صنایع‌دستی در سطح بین‌المللی از راه‌های گوناگون اقدام و استفاده می‌شود که در ادامه به طور کامل به معرفی آن‌ها پرداخته شده است، برخی از روش‌ها برای معرفی ارزش‌های صنایع‌دستی، عبارتند از:

    • خانه‌های فرهنگ و برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی
    • برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و کارگاه‌های تخصصی صنایع‌دستی

    خانه‌های فرهنگ و برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی

    معمولا اغلب کشورها برای معرفی تاریخ و فرهنگ خود مبادرت به ایجاد مراکزی به نام خانه فرهنگ و یا انجمن فرهنگی در سایر کشورها می‌نمایند. این‌گونه مراکز عمدتا فعالیت‌هایی را در زمینه شناساندن زیان، ادبیات، هنرها و همچنین صنایع‌دستی به عمل می‌آورند و زمینه‌ی لازم را برای مبادله‌ی استاد و دانشجو نیز برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی فراهم می‌نمایند. خانه‌های فرهنگ در عین حال به‌عنوان یک منبع اطلاعاتی در مورد صنایع‌دستی در خارج از کشور می‌باشند.

    شورای جهانی صنایع دستی

    برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و کارگاه‌های تخصصی صنایع‌دستی

    از چند سال پیش تشکیل اجلاس‌های بین‌المللی با شرکت صاحب‌نظران برجسته، اساتید دانشگاه‌ها، مدیران موزه‌ها و همچنین نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مربوطه جهت سخنرانی و بحث و تبادل‌نظر در مورد صنایع‌دستی کشورها، متداول گردیده است. کنفرانس‌ها اغلب طی مراسمی رسمی با حضور مقامات برجسته‌ی سیاسی کشورها گشایش می‌یابد.

    در این گردهمایی‌ها که متشکل از کمیسیون‌های تخصصی مختلف می‌باشد، نتایج آخرین تجربیات کشورها و همچنین سازمان‌های بین‌المللی مطرح و در مورد اتخاذ روش‌های مفید و مؤثر برای توسعه‌ی صنایع‌دستی در کشورهای شرکت‌کننده، پیشنهادهای لازم ارائه می‌گردد. افزون بر این، مسائل و مشکلات خاص صنایع‌دستی نیز در سمینارهای بین‌المللی مطرح می‌شود.

     برای بالا بردن آگاهی عمومی نسبت به صنایع‌دستی و معرفی هرچه بهتر آن در سطح جهانی هر ساله کتاب‎های زیادی تهیه و انتشار می‌یابد. نکته‌ی قابل‌توجه این است که اغلب این انتشارات درباره‌ی صنایع‌دستی کشورهای صاحب‌نام زمینه‌ی صنایع‌دستی، توسط سازمان‌های بین‌المللی و یا نویسندگانی از کشورهای دیگر صورت گرفته نظیر مجموعه‌ی فرش‌های شرقی (در سه جلد) که تهیه و انتشار آن به وسیله‌ی مرکز بازرگانی بین‌المللی وابسته به سازمان ملل انجام گرفته و یا کتاب صنایع‌دستی ایران که چندین سال پیش توسط نویسنده‌ای استرالیایی انتشار یافت.

    بیشتر بخوانید: با توجه به این که صنایع‌دستی جایگاه ویژه‌ای در هر کشور دارد و کشورهایی که عضو سازمان‌ بین‌المللی و شورای جهانی صنایع‌دستی هستند برای آن‌ها امتیاز محسوب می‌شود، در یک مطلب جداگانه به اهمیت صنایع‌دستی پرداخته شده است. 

    افزون بر سازمان‌های بین‌المللی یاد شده در زمینه احیاء و ترویج صنایع‌دستی مناطق مختلف جهان طی سال‌های اخیر، ارگان‌های تخصصی دیگری نیز در چارچوب اتحادیه‌های منطقه‌ای تشکیل شده است که این سازمان‌ها عبارتند از:

    • مرکز مطالعات تاریخی، هنری و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی با نام اختصاری IRCICA
    • انجمن ترویج و توسعه‌ی صنایع‌دستی وابسته به اتحادیه‌ی ملت‌های جنوب شرق آسیا که با نام اختصاری AHPADA به فعالیت خود ادامه می‌دهید، اشاره داشت.

    انتشار بروشورها و پوسترهای گوناگون صنایع‌دستی به مناسبت‌های مختلف نیز از جمله اقدامات فرهنگی و تبلیغی بسیار مؤثر در زمینه‌ی صنایع‌دستی است که در بسیار از کشورها صورت می‌پذیرد. انتشار تمبر به مناسبت‌های مختلف از جمله روز جهانی صنایع‌دستی از دیگر اقدامات مفید برای شناساندن ارزش‌های فرهنگی صنایع‌دستی است.

    در کشور ما چند سالی است که برای بزرگداشت روز جهانی صنایع‌دستی تمبرهای ویژه‌‌ای چاپ و انتشار می‌یابد که در معرفی صنایع‌دستی ایران نقش مؤثری داشته است. نکته‌ی قابل ذکر آن است که تهیه و چاپ بروشورهای مختلف از انواع صنایع‌دستی و نیز کاتالوگ‌ صادراتی (همراه با لیست قیمت‌های صادراتی صنایع‌دستی) از جمله اقداماتی است که افزون بر جنبه‌های فرهنگی دارای نتایج مفید و سودمندی در زمینه‌ی بازاریابی و صدور صنایع‌دستی می‌باشد و باید مورد توجه کافی قرار گیرد.

    تهیه و گردآوری مطلب: وبلاگ فروشگاه اینترنتی پرنون

    منبع: فروشگاه اینترنتی پرنون

    با ارسال دیدگاه و پیشنهادات خود ما را در بهبود مطالب یاری کنید.

     

    اشتراک گذاری این مطلب

    محصولات مرتبط

    آباژور سنگ نمک طرح کاسه سایز بزرگ

    آباژور سنگ نمک طرح کاسه سایز بزرگ

    650,000 تومان (بدون مالیات)
    ست جعبه دستمال کاغذی و جا قاشقی و چنگالی خاتم و نگارگری شده اعلا

    ست جعبه دستمال و جاقاشقی و چنگالی

    1,800,000 تومان (بدون مالیات)
    سنبلدان فیروزه کوبی 20 سانتیمتری با دهانه قلمزنی شده

    سنبلدان فیروزه کوبی 20 سانتی

    2,990,000 تومان (بدون مالیات)
    سینی حصیری بیضی دسته‌دار

    سینی حصیری" آیسو"

    480,000 تومان (بدون مالیات)
    شیرینی خوری 2 طبقه میناکاری اصفهان طرح گلبرگی

    شیرینی خوری 2 طبقه میناکاری اصفهان

    1,990,000 تومان (بدون مالیات)
    قلمدان چوبی رومیزی طرح 3 گلدان

    قلمدان چوبی طرح گلدان

    490,000 تومان (بدون مالیات)
    کاور کوسن گلیمی ورنی ابریشمی (جفت)

    کاور کوسن گلیمی ورنی ابریشمی

    1,200,000 تومان (بدون مالیات)
    بارلی

    کیف دستی زنانه چرمی مدل بارلی

    1,280,000 تومان (بدون مالیات)
    گلدان قلمزنی طرح نقره 16 سانتی

    گلدان قلمزنی طرح نقره 16 سانتی

    1,590,000 تومان (بدون مالیات)

    دیدگاه (0)

    بدون دیدگاه

    دیدگاه جدید

    شما در حال پاسخ به دیدگاه هستید

    تنظیمات

    اشتراک گذاری

    فهرست

    کد QR